Recordaantal autobranden tijdens jaarwisseling: Rotterdam-Rijnmond koploper
De afgelopen jaarwisseling zorgde helaas opnieuw voor een flinke stijging in het aantal autobranden. Met maar liefst 270 meldingen van brandende voertuigen was het de drukste oudejaarsnacht voor de brandweer in vijf jaar tijd. Vooral in regio’s als Rotterdam-Rijnmond en Utrecht was het raak.
Volgens cijfers van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) kreeg de brandweer tussen middernacht en 8 uur ’s ochtends ruim 5.500 meldingen binnen, dat zijn er gemiddeld bijna 12 per minuut. Daarvan hadden 4.909 meldingen te maken met brand, en bij 3.725 incidenten moest de brandweer ook daadwerkelijk uitrukken. Hoewel autobranden opvallend vaak voorkwamen, waren brandende containers nog steeds de meest gemelde incidenten, met 1.054 meldingen.
In vrijwel alle regio’s werden autobranden gemeld, maar nergens was het zo erg als in Rotterdam-Rijnmond, waar de brandweer 42 keer moest uitrukken. Ook in de provincie Utrecht (38 meldingen) en de regio Haaglanden (30 meldingen) stond men flink onder druk. In Amsterdam werden 22 autobranden geregistreerd, terwijl Gelderland-Zuid 18 meldingen noteerde. Op basis van het aantal incidenten per inwoner viel de schade in Groningen en Zuid-Limburg eveneens hoog uit.
Volgens een woordvoerder van de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond zijn de meeste autobranden te wijten aan vuurwerk: “Als zwaar vuurwerk zoals een cobra bij een auto wordt afgestoken, is de kans groot dat het voertuig in brand vliegt.”
Met 270 autobranden ligt het aantal fors hoger dan vorig jaar, toen er 230 voertuigen in brand gingen. De jaren daarvoor lag het aantal nog lager, met respectievelijk 189 en 203 incidenten. De trend laat duidelijk zien dat autobranden tijdens de jaarwisseling een steeds groter probleem worden. Toch is het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die niet normaal om kunnen gaan met vuurwerk.
Gezien de toenemende risico’s lijkt het voor autobezitters verstandig om hun voertuig op 31 december binnen te parkeren. Hoewel parkeergarages een uitkomst kunnen bieden, is dat voor bezitters van elektrische voertuigen niet altijd een optie vanwege veiligheidsvoorschriften.