Subaru brengt de WRX STI terug, maar met een twist
Na jaren van speculatie heeft Subaru op de Tokyo Auto Salon 2025 de WRX STI S210 onthuld. Subaru heeft dan weliswaar gemaakt de keuze voor een CVT-transmissie in plaats van een handgeschakelde bak en dat maakt de terugkeer van de WRX STI naamplaat ook enigszins controversieel.
Dit exclusieve model is alleen beschikbaar in Japan, waardoor fans in Duitsland en de rest van Europa opnieuw teleurgesteld achterblijven. Het model is geïnspireerd op de Nürburgring-racewagen van Subaru die meedeed aan de 24-uursrace op de Nordschleife.
De 2.4-liter turbo-boxermotor is opgewaardeerd met nieuwe luchtinlaten, een aangepast uitlaatsysteem en een verbeterde ECU. Hierdoor levert de motor nu 296 pk en 375 Nm aan koppel. Hoewel dit 25 pk en 26 Nm meer is dan de reguliere WRX, blijft het een stap terug vergeleken met de STI S209 uit 2019, die 341 pk en 450 Nm bood.
Subaru heeft de S210 uitgerust met een CVT, of zoals zij het noemen, de Subaru Performance Transmission. Deze geavanceerde transmissie belooft snellere en soepelere schakelmomenten, maar veel fans missen de betrokkenheid van een handgeschakelde zesbak. Aan de onderzijde zorgen Brembo-remmen, elektronische dempers, en een verbeterde ophanging met nieuwe veren en stabilisatoren voor een sportieve rijervaring.
Het exterieur valt op door een aerodynamisch pakket met zwarte accenten, een grote carbon achterspoiler en bredere wielkasten. Binnenin vinden we luxe details zoals achtvoudig verstelbare Recaro-carbonstoelen, rode veiligheidsgordels en een genummerde plaquette die de exclusiviteit van de S210 benadrukt. Zo voel je je toch een beetje Colin McRae.
Je moet er echter wel snel bij zijn, mits je in Japan woont. Met slechts 500 exemplaren is deze STI een zeldzame verschijning. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar de unieke upgrades en de beperkte oplage suggereren dat het model een premium prijskaartje zal hebben.
De WRX STI S210 biedt een glimp van Subaru's toekomst in performance-auto’s, maar roept ook gemengde gevoelens op. Voor liefhebbers die een handgeschakelde STI verwachtten of buiten Japan wonen, voelt deze comeback meer als een gemiste kans dan een triomf.