Politie neemt eerste Europese Cybertruck in beslag bij Manchester
Bij Manchester heeft de Britse politie een Tesla Cybertruck van de weg gehaald. Het voertuig, dat in het Verenigd Koninkrijk niet is toegestaan, had een Albanees kenteken.
Verbod op Cybertruck in Europa
De Tesla Cybertruck mag niet de weg op in het Verenigd Koninkrijk en de meeste Europese landen. Dit komt door strenge veiligheidseisen. De hoekige pick-up is grotendeels gemaakt van roestvrij staal, een materiaal dat Tesla oorspronkelijk ontwikkelde voor ruimtevaartprojecten. Daarnaast is het voertuig uitgerust met kogelwerend glas en weegt het meer dan 3.000 kilo.
Met een lengte van 5,7 meter, een hoogte van 1,80 meter en scherpe randen wordt het model als onveilig beschouwd voor fietsers en voetgangers. Europese autoriteiten hebben de pick-up daarom nog geen goedkeuring gegeven. Volgens Tesla-CEO Elon Musk is het ontwerp vooral afgestemd op de eisen in Noord-Amerika, wat uitdagingen met zich meebrengt voor een eventuele toelating in Europa.
Slimme trucs en strenge controle
Ondanks het verbod zijn er toch enkele Cybertrucks naar Europa gehaald. In landen als Albanië en Tsjechië hebben slimme importeurs manieren gevonden om het voertuig te registreren, vaak door kleine aanpassingen zoals het bedekken van scherpe randen. Dit lijkt voldoende te zijn voor een individuele toelating in die landen.
Een van deze voertuigen, voorzien van een Albanees kenteken, werd onlangs door de politie in Whitefield, nabij Manchester, opgemerkt en in beslag genomen. ‘Hoewel sommige mensen dit misschien onbelangrijk vinden, maken we ons terecht zorgen over de veiligheid van andere weggebruikers,’ verklaarde de politie op sociale media.
Bekende eigenaren
De Cybertruck die in beslag werd genomen, lijkt te zijn geïmporteerd door de Britse influencer Yianni Charalambous, die eerder al een vergelijkbare truck naar het Verenigd Koninkrijk bracht. Ook in Nederland trok de Cybertruck de aandacht. Rapper en influencer Albert Dervishaj, beter bekend als Kosso, was een van de eersten die er een bestuurde, eveneens met een Albanees kenteken.
Europese kritiek
Leiders van Europese veiligheidsorganisaties, zoals de European Transport Safety Council en de European Cyclists’ Federation, riepen onlangs op om alle geregistreerde Cybertrucks in de EU te verbieden. In een open brief benadrukten zij de risico’s die het voertuig met zich meebrengt. ‘Deze voertuigen vormen een bedreiging voor de veiligheid van alle weggebruikers,’ schreven zij.