Enorme verkeershinder in aantocht door slechte viaducten
Nederlandse automobilisten moeten rekening houden met extra files en verkeershinder door noodzakelijk onderhoud aan tientallen verouderde viaducten. Rijkswaterstaat heeft vastgesteld dat een specifieke constructiemethode uit de jaren 60 en 70, de zogenoemde tand-nokconstructie, sneller slijt dan zij hadden verwacht. Hierdoor ontstaan risico’s voor de structurele veiligheid, vooral door de inwerking van water en strooizout op het beton.
Uit recente inspecties blijkt dat bij maar liefst negentig viaducten sprake is van deze kwetsbare constructie. Bij zeventien viaducten zijn maatregelen noodzakelijk, waarvan er één, bij knooppunt Velperbroek, al beperkingen heeft gekregen. Hier mag zwaar vrachtverkeer niet langer over het viaduct en wordt het via een rotonde omgeleid. Hoewel staatssecretaris Chris Jansen benadrukt dat de viaducten gewoon hartstikke veilig zijn, erkent hij dat op korte termijn verkeershinder onvermijdelijk is.
De situatie doet denken aan de beruchte brugramp in Genua in 2018, waarbij tientallen doden vielen. VVD-Kamerlid Hester Veldkamp vroeg zich in een debat af of Nederland zich zorgen moet maken over soortgelijke incidenten. Jansen verzekerde echter dat er geen direct gevaar is en dat Rijkswaterstaat de situatie nauwlettend in de gaten houdt.
Naast verkeersoverlast gaan het herstellen van deze grote fout natuurlijk een vermogen kosten. De komende jaren is 20 miljard euro gereserveerd voor wegenonderhoud, maar het is nog niet helemaal zeker of dit voldoende is om de extra kosten te dekken. Jansen gaf aan dat als er meer geld nodig is, het kabinet dit opnieuw moet bespreken met de Kamer.
Rijkswaterstaat heeft zes locaties als prioriteit aangemerkt, waaronder het Prins Clausplein bij Den Haag en de viaducten bij de A6, A15 en A1. Mogelijke maatregelen variëren van gewichtsbeperkingen en lagere snelheden tot het plaatsen van draagconstructies. Hoe lang het herstel zal duren en wat de uiteindelijke kosten zullen zijn, is nog niet duidelijk.
Ondanks de zorgen benadrukt Rijkswaterstaat dat de viaducten momenteel veilig te gebruiken zijn. Toch is duidelijk dat deze constructies sneller verouderen dan verwacht, wat betekent dat grootschalig onderhoud onvermijdelijk is. Automobilisten, transporteurs en andere weggebruikers moeten zich dus voorbereiden op langere reistijden en tijdelijke afsluitingen op belangrijke verkeersknooppunten. Of je kan natuurlijk een route zoeken waarbij je geen viaduct tegenkomt.