BMW test de grenzen met 18.000 Nm koppel in Vision Driving Experience

BMW laat opnieuw een glimp van de toekomst zien met de Vision Driving Experience, een prototype dat de technologische mogelijkheden van de Neue Klasse tot het uiterste drijft. Dit studiemodel draait niet om brute prestaties, maar om het nieuwe ‘Heart of Joy’-systeem, een revolutionaire computer die de aandrijving, remmen en besturing tot op de milliseconde nauwkeurig regelt.
De elektronische spil van de Neue Klasse
De Heart of Joy is de nieuwe supercomputer die straks alle Neue Klasse-modellen, inclusief de elektrische M3, moet aansturen. Volgens BMW is het systeem tien keer sneller dan eerdere generaties en bundelt het alle managementtaken, van de elektromotoren tot regeneratief remmen en de stuurinrichting. De Vision Driving Experience fungeert als testplatform om de mogelijkheden van deze technologie te verkennen.
18.000 Nm: een test, geen productiegegeven
Een van de meest opvallende cijfers van dit prototype is het krankzinnige koppel van 18.000 Nm. Dit betekent echter niet dat de aankomende elektrische M3 met zulke extreme waarden de weg op gaat. Het idee is om het Heart of Joy-systeem onder extreme omstandigheden te testen, zodat het probleemloos functioneert in de uiteindelijke productieversie.
Minder fysieke remmen nodig
Naast precisie in de aandrijving, richt BMW zich op efficiënte remregeneratie. Volgens het merk kan dit systeem de efficiëntie met 25 procent verhogen en is het in staat om in 98 procent van de gevallen te remmen zonder dat de fysieke remmen nodig zijn.
Conceptuele details en de toekomst
Qua design is de Vision Driving Experience een geavanceerde interpretatie van de Neue Klasse, met futuristische details zoals lichtgevende velgen. Deze geven met kleuren aan wat de auto doet: groen voor accelereren, blauw voor regenereren en oranje bij het gebruik van fysieke remmen.
Hoewel dit model niet in productie gaat, biedt het een inkijkje in de technologie die we wél terug gaan zien in toekomstige BMW’s, waaronder de elektrische M3. De precieze impact van het Heart of Joy-systeem op het rijgedrag van BMW’s sportieve modellen zal pas blijken zodra de eerste productiemodellen op de weg verschijnen.