Trump voert nieuwe importheffingen op auto’s in vanaf april

President Donald Trump heeft aangekondigd dat de Verenigde Staten per 2 april nieuwe importheffingen op buitenlandse auto’s zullen invoeren. Hoewel nog niet duidelijk is hoe hoog de tarieven worden en welke landen precies worden getroffen, lijkt de maatregel vooral gericht op Europa, Japan en Zuid-Korea. De stap maakt deel uit van bredere handelsmaatregelen die de Amerikaanse regering de afgelopen maanden heeft doorgevoerd.
Zwaardere importtarieven voor buitenlandse auto’s
Trump verklaarde dat hij de heffingen oorspronkelijk op 1 april wilde aankondigen, maar vanwege bijgeloof besloot hij dit een dag later te doen. De tarieven kunnen grote gevolgen hebben voor de Amerikaanse automarkt, waar vorig jaar ongeveer de helft van de verkochte auto’s geïmporteerd werd. Europese en Aziatische merken als Volkswagen, BMW, Toyota en Hyundai exporteren jaarlijks miljoenen voertuigen naar de VS.
Vergeldingsmaatregelen van andere landen
De invoerheffingen passen in een breder patroon van protectionistische handelspolitiek. Eerder deze maand kondigde Trump al een extra heffing van 10 procent op Chinese goederen aan en vanaf 12 maart gelden er nieuwe tarieven van 25 procent op staal en aluminium. Hoewel een algemene invoerheffing op producten uit Canada en Mexico tijdelijk is uitgesteld tot 4 maart, blijven deze landen niet buiten schot.
De Europese Unie heeft direct gereageerd op de dreiging van nieuwe heffingen en stelt dat dergelijke maatregelen ‘niet onbeantwoord’ zullen blijven. Brussel overweegt vergeldingsmaatregelen tegen Amerikaanse producten en waarschuwt dat handelstarieven de economische relaties verder kunnen verslechteren. Ook China heeft al met tegenmaatregelen gereageerd door eigen invoerheffingen op Amerikaanse goederen in te voeren.
Impact op de auto-industrie
De Amerikaanse auto-industrie is sterk afhankelijk van een wereldwijd geïntegreerde toeleveringsketen. Fabrikanten importeren wekelijks voor tientallen miljarden dollars aan onderdelen uit landen als Canada, Mexico en China. De CEO van Ford, Jim Farley, waarschuwde eerder deze week dat een invoerheffing van 25 procent op Canadese en Mexicaanse producten de sector “een ongekende klap” zou toebrengen.
Met de invoering van de nieuwe heffingen zet Trump zijn harde handelskoers door. De komende weken zal duidelijk worden hoe hoog de tarieven precies worden en welke landen het meest getroffen zullen worden. Eén ding is zeker: de internationale handelsrelaties blijven onder spanning staan.