Defender OCTA wordt echte offroad-topper met BMW V8

De Land Rover Defender is niet weg te denken uit de autowereld en is in verschillende varianten geleverd. Tegenwoordig kan je hem krijgen met zes-in-lijnmotoren, PHEV’s en een V8 met supercharger. Aardig wat keuze dus. Maar nu wordt die keuze nog lastiger, want de Defender OCTA komt er aan.
We zeggen nog steeds Land Rover Defender, maar officieel is het eigenlijk Defender. Dat is het merk. Dit heeft allemaal te maken met de nieuwe strategie van het concern: Jaguar, Defender, Range Rover en Discovery.
Los van bovenstaande, de Defender OCTA. Het schijnt naar verluid het absolute topmodel te worden van de serie. Zo is de OCTA extra hoog en krijgt deze een goed setje offroad-banden zodat geen terrein te zwaar is.
Dit is natuurlijk leuk nieuws maar het bijzondere van de OCTA ligt onder de kap. Hier ligt namelijk niet dezelfde V8 met supercharger maar een V8 met twinturbo. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid de V8 van BMW zijn die ook in de Range Rover en de Range Rover Sport ligt.
De V8 met dubbele turbo zal het doen met 530 pk en 750 nm. Belangrijker is het feit dat deze motor veel moderner is en ook een 48V-generator tussen de motor en transmissie heeft. Dit om het wegrijden te optimaliseren en te voldoen aan de Euro 6d-emissie eisen.
Toch is het nieuws van een BMW motor in een Land Rover niet voor het eerst. De tweede generatie Range Rover uit de jaren 90 had namelijk een 2.5 liter turbodiesel uit de BMW 525tds. De derde generatie kreeg een 2.9 diesel uit de 530d en een 4.4 V8 uit de 540i. De Freelander kon je bestellen met een 2.0 diesel uit de 320d. Het is dus niet compleet nieuw maar leuk is het zeker.