Grootste batterijfabrikant van Europa failliet

De Zweedse accufabrikant Northvolt, ooit gepresenteerd als Europa’s antwoord op de dominante Aziatische batterijproducenten, heeft op 12 maart 2025 faillissement aangevraagd. Ondanks miljardeninvesteringen van onder andere Volkswagen en Goldman Sachs kon het bedrijf zijn schuldenlast niet meer dragen. De ondergang van Northvolt betekent een flinke klap voor de Europese industrie, die minder afhankelijk wilde worden van Chinese batterijen.
Een droom die uiteenspat
Northvolt werd in 2016 opgericht met grootse plannen: een Europese batterijrevolutie die de afhankelijkheid van Aziatische spelers zoals CATL en BYD moest verminderen. Met een financiering van bijna 10 miljard euro en steun van grote partijen als Volkswagen, BMW en Goldman Sachs leek het bedrijf een veelbelovende toekomst tegemoet te gaan. De praktijk bleek echter iets anders.
Technische problemen en vertragingen bij de productie van batterijcellen in de gigafabriek in Zweden zorgden voor financiële verliezen. Northvolt kon niet voldoen aan de contractuele afspraken met autofabrikanten, wat leidde tot het verlies van belangrijke klanten. BMW annuleerde een order van 2 miljard euro en Volkswagen, dat zelf in zwaar weer verkeert, besloot minder accu’s af te nemen. Hierdoor raakte Northvolt in een vicieuze cirkel: zonder inkomsten kon het bedrijf niet opschalen, en zonder opschaling bleef het verliezen lijden.
Schuldenberg te groot om te overleven
De financiële situatie verslechterde snel. Eind januari 2025 bedroeg de schuld van Northvolt al meer dan 7 miljard euro. Vorig jaar schrapte het bedrijf 1.600 banen en stelde het de bouw van een nieuwe fabriek in Zweden uit. In de Verenigde Staten probeerde Northvolt in november via een Chapter 11-procedure tijdelijke bescherming te krijgen tegen schuldeisers, maar dat bood slechts kortstondige verlichting.
De klap kwam uiteindelijk op 12 maart, toen Northvolt officieel faillissement aanvroeg. Dit treft niet alleen de circa 5.000 werknemers die hun baan dreigen te verliezen, maar ook de Europese autobouwers die rekenden op een betrouwbare batterijleverancier uit eigen continent.
Scania grijpt in
In een laatste poging om het bedrijf overeind te houden, verkocht Northvolt een divisie aan Scania, een belangrijke klant en investeerder. De divisie voor zware industriële batterijpakketten in Polen werd onderdeel van Scania’s Power Solutions-afdeling. Eerder had Scania al 100 miljoen dollar geleend aan Northvolt, maar ook deze steun bleek onvoldoende om het faillissement af te wenden.
Europese batterijambities onder druk
Met het faillissement van Northvolt verliest Europa een belangrijke speler in de batterijsector. Terwijl de EU probeert de industrie te ondersteunen en de afhankelijkheid van Aziatische producenten te verkleinen, claimen Chinese bedrijven als CATL en BYD steeds meer marktaandeel.
Daarnaast groeit de berg afgedankte batterijen, terwijl de Europese recyclinginfrastructuur nog in de kinderschoenen staat. Er is dringend actie nodig om de batterijmarkt stabiel te houden en een nieuwe crisis in de productie van elektrische voertuigen te voorkomen.
De toekomst van Northvolt ligt nu in handen van de Zweedse rechtbank en een curator die zal proberen om de activa te verkopen. Of er een koper wordt gevonden die het bedrijf – of delen ervan – wil overnemen, is nog onzeker. Eén ding is duidelijk: de Europese batterij-industrie heeft een zware klap te verduren gekregen.