Nieuwe Nissan-baas is echte autoliefhebber, gaat dat het merk redden?

Bij Nissan gaat het al een tijdje niet lekker. De financiële situatie is precair, een fusie met Honda ketste af en de iconische GT-R verdween uit het gamma. Maar zoals we gister al meldden staat er een nieuw gezicht aan het roer: Ivan Espinosa, een man met benzine in zijn bloed, neemt per 1 april het stokje over van Makoto Uchida. Maar is hij de juiste man om Nissan er weer bovenop te helpen?
Van productplanner naar CEO
Ivan Espinosa begon zijn carrière bij Nissan in 2003 en werkte zich gestaag omhoog tot zijn laatste functie als vice-president van strategie en productplanning. Zijn aanstelling als CEO wordt door insiders met hoop ontvangen. Volgens de vertrekkende topman Makoto Uchida is Espinosa “nog in zijn veertiger jaren en vol energie. Hij is ook een echte autogek.”
Dat enthousiasme is iets wat Nissan goed kan gebruiken. Het bedrijf bevindt zich in zwaar weer en heeft dringend behoefte aan een frisse strategie. Espinosa lijkt zich bewust van de uitdaging. “Ik ben opgegroeid in Nissan. Deze reis heeft mijn liefde voor auto’s en passie voor de auto-industrie alleen maar versterkt. Ik geloof echt dat Nissan zoveel meer potentieel heeft dan dat we vandaag zien,” zei hij bij zijn introductie.
De terugkeer van sportieve Nissans?
Wat betekent deze wisseling van de wacht voor de toekomst van Nissan? Espinosa heeft eerder al laten doorschemeren dat hij sportieve modellen een warm hart toedraagt. Zo sprak hij in 2024 met Top Gear over de noodzaak van een “betaalbare elektrische sportauto” naast de Z en de GT-R.
Een van zijn dromen? Het terugbrengen van de legendarische Nissan Silvia. “Het zal een uitdaging zijn, maar het is mijn taak om manieren te vinden om dit soort dingen te realiseren,” aldus Espinosa destijds. Als het plan doorgaat, zou een moderne, elektrische Silvia tegen het einde van dit decennium werkelijkheid kunnen worden.
Eerst Nissan redden, dan dromen waarmaken
Voor het zover is, wacht de nieuwe CEO een gigantische opgave: Nissan uit de financiële problemen halen. Met een dreigend faillissement, een sterk wisselend modelgamma en tegenvallende verkoopcijfers heeft Espinosa een zware klus te klaren. Maar mocht hij daar in slagen, dan zou Nissan weleens een verrassende toekomst tegemoet kunnen gaan – inclusief een sportieve comeback.
Voor nu blijft het afwachten. Maar als er iemand is die Nissan nieuw leven in kan blazen, dan is het wellicht deze ‘echte petro’.