Canadese taxibedrijven roepen op tot boycot van Amerikaanse ritapps

De handelsstrijd tussen Canada en de Verenigde Staten heeft een nieuwe wending gekregen. Naast het boycotten van Amerikaanse producten richten Canadese taxibedrijven hun pijlen nu op Uber en Lyft. In Toronto roepen lokale taxiondernemers de stad op om de Amerikaanse ritapps te weren en alleen Canadese alternatieven toe te staan.
‘Koop lokaal, rij lokaal’
Drie grote taxibedrijven in Toronto—Beck Taxi, Co-op Cabs en Toronto 1 Taxi—hebben samen met de Canadese Uber-alternatief Hovr een brief ondertekend waarin ze stadsbestuurders oproepen om Amerikaanse ridesharing-apps te verbieden. De actie maakt deel uit van de bredere ‘Buy Local, Buy Canadian’-campagne, die Canadezen aanmoedigt om hun geld in eigen land uit te geven.
Kristine Hubbard, operationeel manager bij Beck Taxi, benadrukt dat het weren van Amerikaanse platforms als Uber en Lyft een kans is om lokale ondernemers te steunen:
"Elke taxi die je hier ziet, is een kleine, onafhankelijke onderneming in deze stad, in dit land. Dit is hét moment om Canadese bedrijven te steunen en te stoppen met het spekken van grote techbedrijven die geld uit ons land halen."
Volgens de ondertekenaars van de brief zijn Canadese taxibedrijven al voorzien van hun eigen ride-hailing apps en kunnen ze moeiteloos voorzien in de behoefte van reizigers zonder afhankelijk te zijn van buitenlandse spelers.
Uber: ‘Dit raakt Canadese werknemers’
Uber Canada heeft fel gereageerd op het initiatief en stelt dat een verbod vooral negatieve gevolgen heeft voor de 180.000 Canadese chauffeurs en bezorgers die via het platform werken. Bovendien telt het bedrijf 500 werknemers op het Canadese hoofdkantoor.
Hoewel Uber een Amerikaans bedrijf is, stelt het dat het platform veel Canadezen ondersteunt. Toch wijst Hubbard erop dat slechts een klein deel van de inkomsten bij chauffeurs terechtkomt:
"Wanneer je via Uber een rit bestelt van 30 dollar, gaat slechts 12 dollar naar de chauffeur. De rest verdwijnt uit ons land."
Breed gedragen anti-Amerikaanse trend
De oproep van de taxichauffeurs past binnen een bredere beweging waarin Canadezen bewuster kiezen voor binnenlandse producten en diensten. Supermarkten markeren lokale producten met grote rode esdoornbladeren, en de LCBO, de alcoholmonopolist van Ontario, heeft recent alle Amerikaanse dranken uit het assortiment geschrapt. Ook reizen naar de Verenigde Staten zijn afgenomen: Toronto-based Porter Airlines heeft zelfs de marketing voor vluchten naar de VS teruggeschroefd.
Blijft het bij een oproep of zet Toronto de volgende stap in de economische strijd tegen de VS? De taxichauffeurs hopen in ieder geval dat Uber en Lyft binnenkort tot het verleden behoren.