Parijs zet stap naar autovrije stad: 500 straten afgesloten voor auto's

Parijs neemt opnieuw een grote stap richting een autovrije toekomst. In een recent referendum stemde een meerderheid van de Parijzenaars voor het afsluiten van 500 straten voor autoverkeer, ondanks een historisch lage opkomst. Deze maatregel past in een bredere strategie om de stad groener en leefbaarder te maken.
Meer voetgangersgebieden, minder parkeerplaatsen
Met de goedkeuring van dit plan stijgt het aantal autovrije straten in Parijs van 200 naar 700, wat neerkomt op ongeveer tien procent van de stad. Hierdoor verdwijnen nog eens tienduizend parkeerplaatsen, bovenop de tienduizend die in 2020 al werden geschrapt. Welke straten precies autovrij worden, zal per wijk worden bepaald.
De opkomst bij het referendum was laag: slechts 4 procent van de stemgerechtigde inwoners bracht een stem uit. Van hen stemde 65,96 procent vóór de maatregel, terwijl 34,04 procent tegen was. Ondanks de geringe deelname zet de stad de plannen door.
Dit is het derde referendum in drie jaar tijd waarin Parijzenaars zich uitspreken over mobiliteit in de stad. Eerder werd al besloten om e-scooters te verbieden en de parkeertarieven voor SUV’s te verdrievoudigen. Sinds de socialisten begin deze eeuw in Parijs aan de macht kwamen, is het autoverkeer in de stad al meer dan gehalveerd.
Kritiek en politieke gevolgen
Hoewel de maatregel door een meerderheid van de stemmers is goedgekeurd, stuit deze op stevige kritiek. De rechtse oppositie vreest dat het afsluiten van straten problemen oplevert voor het bedrijfsleven en hulpdiensten. Met de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 in zicht is het mogelijk dat een nieuwe politieke wind deze maatregelen zal terugdraaien.
Ondertussen blijft Parijs werken aan een groener stadsbeeld, al loopt het qua groene infrastructuur nog achter op andere Europese hoofdsteden. Met deze nieuwe stap wordt de Franse hoofdstad steeds minder afhankelijk van autoverkeer, een trend die de komende jaren waarschijnlijk doorgezet zal worden. Parijs toch maar even mijden met de auto voortaan, al was dat toch al niet aan te raden.