Winst van 3,83 miljard BYD lokt nog steeds geen beleggers
De Chinese EV-producent BYD heeft in 2023 een recordwinst van 3,83 miljard euro geboekt. Hiermee is de winst van BYD in een jaar gegroeid met maar liefst 81 procent. Toch tonen buitenlandse investeerders weinig interesse in bedrijf.
De omzet van BYD nam net als de winst enorm toe in 2023. Ze groeiden bij de Chinese EV-producent naar een omzet van 77 miljard euro, de omzet nam hiermee 42 procent toe. Om de groei van BYD te onderstrepen rolde deze week de 7 miljoenste auto van de band. Het succes van BYD is in China inmiddels zo groot dat het in het laatste kwartaal van 2023 meer elektrische auto's verkocht dan Tesla. De BYD is in China erg betaalbaar omdat de overheid flinke subsidies geeft bij de aanschaf van een elektrische auto.
Buitenlandse investeerders zijn ondanks de goede cijfers van BYD nog niet enthousiast. Bijna geen enkele buitenlandse investeerder voelt de neiging om te beleggen in het bedrijf. Dit is deels het gevolg van de vermeende staatssteun van de Chinese overheid aan Chinese autofabrikanten. De EU is een onderzoek gestart naar deze steun en de oneerlijke concurrentie die deze op de EV-markt veroorzaakt.
Volgens Jean-Paul Oudheusden die analist is bij beleggingsplatform e-Toro is er voor beleggers in China op dit moment geen eer te behalen. Buitenlandse investeringen liggen in China momenteel op het laagste punt in dertig jaar stelt Oudheusden. Ook denkt Oudheusden dat de prijzenoorlog op de EV-markt niet goed is voor het beleggersklimaat. De marges zijn als gevolg van deze prijzenoorlog flink geslonken, ook bij BYD.