Bezos duikt in de EV-markt met betaalbare elektrische pick-up

Jeff Bezos mengt zich opnieuw in de elektrische autowereld, dit keer niet via Rivian, maar via het relatief onbekende Slate Auto. De startup uit Michigan werkt aan een compacte, tweezits elektrische pick-up die in de Verenigde Staten slechts 25.000 dollar moet gaan kosten. De productie moet eind 2026 van start gaan in de buurt van Indianapolis.
Een moderne Model T
De missie van Slate Auto klinkt bijna nostalgisch: een betaalbare EV bouwen voor het grote publiek, geïnspireerd op iconen als de Ford Model T en de Volkswagen Kever. Volgens TechCrunch wil het bedrijf een werkpaard bouwen met minimale complexiteit, lage instapprijs en maximale inzetbaarheid voor de werkende klasse. Daarmee positioneert Slate zich als tegenhanger van de dure elektrische pick-ups die nu op de markt zijn, zoals de Rivian R1T of Ford F-150 Lightning.
Grote ambities, weinig details
Slate Auto werd in 2022 opgericht als onderdeel van een investering van Bezos’ Re:Build Manufacturing. Inmiddels telt het bedrijf volgens de LinkedIn-pagina tussen de 201 en 500 medewerkers. Veel van hen komen van gevestigde namen als Ford, GM en Stellantis, maar ook van EV-startups zoals Canoo en Fisker.
Hoewel het ontwerp nog niet openbaar is gemaakt, zou er al een proof-of-concept voertuig zijn gebouwd en gepresenteerd aan investeerders. De elektrische aandrijflijn – inclusief batterij en motor – zal deels bestaan uit onderdelen van externe leveranciers.
Productie en verdienmodel
Slate wil de pick-up lokaal produceren om importheffingen te omzeilen en kosten te drukken. De truck wordt mogelijk gebouwd in een bestaande fabriek in Indiana. Volgens TopSpeed onderzoekt Slate een verdienmodel waarbij het basismodel tegen kostprijs wordt verkocht, terwijl de winst komt uit accessoires en personalisatie via het eigen “Slate University”-programma.
Het motto: “We build it. You make it.”
Te mooi om waar te zijn?
Een volledig elektrische pick-up voor 25.000 dollar lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Zeker in een tijd waarin toeleveringsketens duurder zijn dan ooit, regelgeving strenger is en concurrenten als Bollinger en Canoo hun productielijnen nooit van de grond kregen. Toch is de combinatie van lokale productie, slimme marketing en Bezos’ diepe zakken een serieuze kanshebber.
De concurrentie in zicht
Met de Ford Maverick als goedkoopste pick-up (vanaf 26.995 dollar) en de Nissan Leaf als enige EV onder de 30.000 dollar, zou Slate met afstand het goedkoopste elektrische werkvoertuig op de Amerikaanse markt zijn. De vraag is of het tweezitsconcept voldoende breed publiek aanspreekt. Voor gezinnen is het geen optie, maar als bestelwagen of stadswerkpaard kan de truck een niche veroveren.