Volvo heeft laatste diesel gebouwd, einde van een tijdperk
Volvo's recente afscheid van de dieselmotor markeert een definitief keerpunt in de auto-industrie, met zowel sentimentele als praktische overwegingen. De dieselmotor heeft een zware tijd gehad sinds het sjoemelsoftware-schandaal van 2015. Dit leidde tot afkeer van verbrandingsmotoren, met name de trouwe diesel.
Erik Severinson, Volvo's Head of Strategy & New Cars, benadrukt echter dat de overstap naar EV's niet alleen een noodzaak is vanwege het milieu, maar ook een economisch verstandige keuze.
Diesels werden ooit gekozen vanwege hun zuinigheid, stevigheid en vermeende schone karakter, maar de elektrificatie biedt vergelijkbare voordelen. Severinson benadrukt dat EV's technisch gezien in staat zijn om zware ladingen te trekken, wel met een verhoogd energieverbruik. Financieel gezien wordt verwacht dat de totale kosten van EV's tegen 2030 vergelijkbaar zullen zijn met die van verbrandingsmotoren, dankzij dalende batterijkosten en lagere onderhoudskosten.
Het sentimentele verlies van diesel wordt gecompenseerd door de opkomst van elektrische voertuigen, waarbij Volvo's verkoopcijfers van dieselmodellen al aanzienlijk zijn gedaald. Het besef dat EV's niet alleen milieuvriendelijker zijn, maar ook financieel haalbaar, maakt het einde van de diesel eerder een feest dan een rouwproces. De toekomstige generatie Volvo's zal exclusief elektrisch zijn, en de laatste dieselmodellen zullen hoogstwaarschijnlijk een plek krijgen in het Volvo-museum als een nostalgisch eerbetoon aan een tijdperk dat snel tot het verleden behoort. De toekomst van Volvo en de auto-industrie als geheel wordt gestuurd door elektrificatie, en hoewel het afscheid van diesel een historisch moment is, is het vooral een viering van de vooruitgang richting een schonere, duurzamere toekomst.