Duel der zes-in-lijn motoren: BMW S58 tegenover Stellantis Hurricane

Twee fabrikanten, twee turbomotoren, één opstelling: zes cilinders op een rij. Zowel BMW als Stellantis bouwen een high-performance zes-in-lijn motor met biturbo, maar elk doet het op geheel eigen wijze. Tijd voor een technische krachtmeting tussen de befaamde BMW S58 en de nieuwe Stellantis Hurricane.
Veel overeenkomsten onder de motorkap
Zowel de S58 van BMW als de Hurricane I-6 van Stellantis beschikken over zes cilinders in lijn, een cilinderinhoud van 2.993 cc en een identieke boring en slag van 84 bij 90 millimeter. Beide motoren zijn gemaakt van aluminium, hebben twee bovenliggende nokkenassen, 24 kleppen en directe injectie tot 350 bar. Ze zijn voorzien van twee turbo’s en een gesmede krukas met gesmede drijfstangen.
Op papier lijken ze dus sterk op elkaar – maar de uitvoering verschilt. BMW’s motor is ontwikkeld voor sportieve M-modellen als de M3, M4 en M2, terwijl Stellantis zijn Hurricane-motor inzet in zwaardere voertuigen zoals de Dodge Charger, Jeep Wagoneer en RAM 1500.
Vermogen, koppel en toeren
Qua prestaties zijn beide motoren aan elkaar gewaagd. De BMW S58 levert in zijn sterkste vorm (M3 CS en M4 CSL) 550 pk en 650 Nm koppel. In de Competition-uitvoeringen van de M3 en M4 is dat 510 pk. De S58 kan doortrekken tot 7.200 toeren per minuut – iets waarin hij duidelijk de overhand heeft.
De Hurricane HO (High Output) levert tot 540 pk en 706 Nm in de RAM 1500. In de Jeep Wagoneer is dat 510 pk en 678 Nm. De SO (Standard Output) zit op 420 pk en 559 tot 636 Nm. De Hurricane haalt echter ‘slechts’ 5.800 tot 6.100 toeren per minuut, afhankelijk van de versie.
Verschillen in afstelling en karakter
BMW kiest voor een sportieve afstelling: een compressieverhouding van 9,3:1 en tot 1,7 bar turbodruk. Bij Stellantis ligt dat op 10,4:1 en 1,55 bar (SO) of 9,5:1 en 1,8 bar (HO). Dit zorgt bij BMW voor een meer hoogtoerig karakter, terwijl de Hurricane meer nadruk legt op trekkracht onderin – handig voor zware voertuigen.
Opvallend detail: de BMW-motor verlangt minimaal 95 octaan, terwijl de Hurricane het al met 91 octaan afkan. Daarmee toont Stellantis aan dat het ook bij lagere brandstofkwaliteit tot hoge prestaties kan komen.
Conclusie: sportwagen tegen werkpaard
De BMW S58 is een meesterwerk voor sportwagens: licht, hoogtoerig en krachtig. De Hurricane is een technologisch slimme krachtbron voor SUV’s en trucks, met een enorme trekkracht en brede inzetbaarheid. Beide motoren zijn indrukwekkend, elk op hun eigen terrein.