Strengere crashtests bedreigen betaalbare auto’s: ‘We jagen geen sterren na’

Citroën en Dacia trekken aan de bel: de nieuwe Euro NCAP-eisen maken het steeds moeilijker om betaalbare auto’s op de markt te brengen. De fabrikanten begrijpen het belang van verkeersveiligheid, maar vinden de testnormen doorgeschoten. Toch verdedigt Euro NCAP zijn rol als technologische aanjager van verkeersveiligheid.
Citroën en Dacia: veiligheid mag geen luxe zijn
Thierry Koskas (Citroën) en Denis Le Vot (Dacia) stellen dat hun modellen prima voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen van de Europese Unie (GSR2), maar dat de aanvullende eisen van Euro NCAP te ver gaan. “We jagen geen sterren na,” aldus Le Vot. De goedkope Dacia Duster kreeg drie sterren, ondanks naleving van alle regelgeving. “We doen alles volgens de regels, maar die sterrenrace is niet ons doel.”
Volgens Koskas is het niet de taak van autofabrikanten om verder te gaan dan wat overheden voorschrijven. “Regeringen zorgen voor hun burgers. Als zij deze veiligheidsregels opstellen, dan zijn die voldoende,” zegt hij.
Euro NCAP: meer dan alleen regelgeving
Toch vindt Richard Billyeald van Euro NCAP en Thatcham Research dat de extra eisen juist nodig zijn. “Wetgeving is een lage lat. Wij kijken naar wat mogelijk is en duwen de technologie vooruit,” stelt hij. Vanaf 2026 worden de crashtestnormen opnieuw aangescherpt. Auto’s die vijf sterren willen halen, moeten dan uitblinken in botsveiligheid én geavanceerde rijhulpsystemen aan boord hebben.
Nieuwe testcriteria vanaf 2026
De komende jaren kijkt Euro NCAP niet alleen naar bescherming bij een ongeluk, maar ook naar hoe goed een auto ongevallen voorkomt en reageert na een crash. Nieuwe testcategorieën zijn onder meer ‘Safe Driving’, ‘Crash Avoidance’ en ‘Post-Crash Safety’. Daarmee wil Euro NCAP bijdragen aan ‘Vision Zero’ – nul verkeersdoden.
Klachten over rijhulpsystemen
Tegelijkertijd erkent Billyeald dat sommige veiligheidssystemen onhandig of irritant zijn. Koskas geeft toe dat hij in zijn eigen Citroën ë-C4 elke keer het snelheidswaarschuwingssysteem uitschakelt. “Het is gewoon irritant.” Volgens Billyeald is gebruiksvriendelijkheid daarom een belangrijk aandachtspunt voor de toekomst: “We willen dat bestuurders de systemen gebruiken, niet uitzetten.”
Betaalbare veiligheid blijft onderwerp van debat
Volgens Koskas dreigen sommige modellen hun sterrenstatus te verliezen, puur omdat de lat hoger komt te liggen. “De vorige C3 had ooit vier sterren, maar zou nu nul sterren krijgen. Niet omdat hij onveilig is, maar omdat de normen zijn veranderd.”