BMW verdedigt de viercilinder in de M2 Racing: 'Betaalbaar racen voor iedereen'

BMW presenteert de nieuwe M2 Racing, maar tot verrassing van velen heeft deze circuitauto niet de zeer smakelijke zes-in-lijn motor. In plaats daarvan ligt er een opgevoerde viercilinder onder de motorkap, en daar heeft BMW een goede reden voor. De focus ligt namelijk op betaalbaarheid, eenvoud en het verlagen van de gebruikskosten voor beginnende coureurs.
Viercilinder voor lagere kosten
De M2 Racing is bedoeld als instapmodel voor amateurcoureurs, legt BMW M Motorsport-woordvoerder Laura Claesgens uit. Door een lichtere 2.0-liter viercilinder uit de 230i te gebruiken, hoeven dure motorsportonderdelen niet te worden ontwikkeld. Standaard M2-onderdelen zoals de remmen en koeling kunnen daardoor behouden blijven, wat de onderhoudskosten aanzienlijk verlaagt.
De motor, een aangepaste versie van BMW’s B48-blok, levert 308 pk en 420 Nm koppel. Daarmee is de M2 Racing minder krachtig dan de straatversie, die 473 pk uit een zescilinder haalt, maar voor een instap-raceauto is het vermogen volgens BMW perfect afgestemd op leerdoeleinden.
Lichter en scherper dan ooit
Door de motorwissel en verdere aanpassingen weegt de M2 Racing slechts 1.498 kilogram, zo’n 232 kilogram minder dan het straatmodel. De raceauto krijgt een zeventraps ZF-automaat, KW-schokdempers uit het GT3-programma van BMW, een aangepaste uitlaat uit de M4 GT4 en verstelbare stabilisatorstangen. Comfort is er trouwens ook: airconditioning blijft standaard aanwezig, en een passagiersstoel is optioneel.
Betaalbaar racen
De M2 Racing wordt gebouwd in dezelfde Mexicaanse fabriek als de reguliere M2 en krijgt een prijskaartje van 98.000 euro. Daarmee is hij aanzienlijk goedkoper dan de M4 GT4 EVO (219.000 euro) of de M4 GT3 EVO (578.000 euro). Optioneel zijn er upgrades beschikbaar zoals een achtervleugel, race-remblokken en een luchtaansluitsysteem.
De verkoop start in juni 2025, met de eerste leveringen later dit jaar, zodat deelnemers zich op tijd kunnen voorbereiden op het motorsportseizoen 2026.
Goed nieuws voor liefhebbers van de straatauto: de reguliere M2 blijft gewoon zijn zescilinder houden, en er staat zelfs een krachtigere CS-variant op de planning.