BMW i1 op komst: compacte elektrische krachtpatser voor 2027

BMW houdt vast aan de populaire compacte klasse en brengt binnenkort de i1, een volledig elektrische versie van de 1 Serie. Daarmee wil het merk niet alleen jongere kopers aantrekken, maar ook markten als Spanje, Griekenland en Italië blijven bedienen. De i1 wordt gebouwd op het vooruitstrevende New Class-platform dat vanaf 2025 de basis vormt voor BMW’s elektrische toekomst.
BMW blijft trouw aan de compacte klasse
Terwijl concurrenten als Mercedes-Benz zich terugtrekken uit de compacte markt, kiest BMW juist voor een versterking. De nieuwe 1 Serie, die in 2027 wordt verwacht, zal verkrijgbaar zijn met zowel hybride- als volledig elektrische aandrijving. Volgens BMW-topman Bernd Koerber is stoppen met dit segment nooit een optie geweest, juist omdat het een derde van de verkopen in Zuid-Europa uitmaakt en een belangrijke instap vormt voor jonge klanten.
i1 en i2: elektrische instapmodellen
Naast de i1 werkt BMW ook aan een i2, die waarschijnlijk in 2028 de i3 opvolgt. Beide modellen worden gebouwd op het New Class-platform, speciaal ontwikkeld voor elektrische voertuigen. Ze krijgen voorwielaandrijving, met krachtigere versies die ook vierwielaandrijving bieden. De auto’s worden voorzien van de zesde generatie eDrive-technologie met ronde accucellen en een 800-volt systeem, wat zorgt voor snellere laadtijden en betere prestaties.
Duurzaamheid en innovatie centraal
De New Class-modellen markeren een belangrijke verschuiving voor BMW. Door gebruik te maken van lichtgewicht materialen als aluminium, hoogwaardig staal en koolstofvezel, worden de auto’s lichter en efficiënter. Bovendien streeft BMW naar een actieradius tot wel 750 kilometer en een laadcapaciteit tot 350 kilowatt. Ook duurzaamheid krijgt veel aandacht: zo wil BMW meer gerecycled materiaal gebruiken, CO₂-arm staal uit Zweden inzetten en batterijen produceren met waterkracht.
Nieuwe designtaal en rijplezier
Met de New Class introduceert BMW niet alleen een nieuwe technische basis, maar ook een frisse designtaal. Denk aan een langere wielbasis, kortere overhangen en een slankere carrosserie. De aandrijving gebeurt via krachtige synchroonmotoren, ontwikkeld door BMW zelf. Dit alles moet leiden tot auto’s die niet alleen efficiënter zijn, maar ook trouw blijven aan BMW’s belofte van ‘Sheer Driving Pleasure’.
Toekomstplannen
De eerste New Class-modellen, waaronder een elektrische sedan ter grootte van de BMW 3 Serie, worden vanaf 2025 geproduceerd in Hongarije. Tegen 2030 wil BMW dat meer dan de helft van de wereldwijde verkopen uit New Class-auto’s bestaat. Hoewel de focus ligt op elektrische aandrijving, blijft BMW in bepaalde markten ook modellen met verbrandingsmotor aanbieden, op basis van een gemoderniseerd CLAR-platform. Daarnaast onderzoekt het merk de mogelijkheden van waterstoftechnologie voor grotere voertuigen.