Een van de gevaarlijkste auto's ooit keert terug – maar dit keer wél veilig

De ooit verguisde Yugo staat op het punt om opnieuw het asfalt te veroveren. Tijdens een autoshow in München presenteerde het merk een schaalmodel van zijn nieuwe compacte hatchback. Met moderne techniek en een scherpe prijs moet de Yugo weer aantrekkelijk worden voor een breed publiek.
Compact en herkenbaar design
Op het Car Design Event in Motorworld München liet Yugo voor het eerst een fysieke blik werpen op zijn toekomst. Het getoonde schaalmodel (schaal 1 op 5) van een nieuwe driedeurs hatchback grijpt duidelijk terug op het hoekige, klassieke ontwerp van de originele Yugo. Volgens de makers onderstreept dit niet alleen de nostalgie, maar vooral de betaalbaarheid en sportieve uitstraling.
Benzine én elektrisch
De nieuwe Yugo moet beschikbaar komen met meerdere aandrijflijnen. Er komen versies met een atmosferische of turbobenzinemotor, gecombineerd met een handbak of automaat. Daarnaast is er een volledig elektrische variant in ontwikkeling. Yugo richt zich daarmee op uiteenlopende doelgroepen en mobiliteitsbehoeften.
Sportieve plannen op komst
Opvallend is dat het merk ook inzet op een sportieve versie van de compacte hatchback. In september 2025 worden de plannen voor deze prestatiegerichte uitvoering onthuld. De makers hinten al op een mogelijke concurrent voor auto's als de GR Yaris. Of de 'Yugo Sport' werkelijkheid wordt, is afhankelijk van technische en financiële partnerschappen.
Zo goedkoop mogelijk
Betaalbaarheid staat voorop. Volgens Yugo moet het model in de buurt komen van de prijs van de Dacia Spring, momenteel de goedkoopste elektrische auto van Nederland. Dat betekent een vanafprijs van onder de twintigduizend euro. Om dit te realiseren zoekt het merk nog een bestaande autofabrikant als technologiepartner.
Roadmap naar 2027
De ambities zijn groot, maar de timing is voorzichtig. In 2027 wil Yugo een volledig werkend prototype presenteren op de Expo in Belgrado. Pas daarna zou de auto eventueel in productie kunnen gaan. Tot die tijd blijft het afwachten of het cultmerk zijn plannen kan waarmaken op een verzadigde automarkt.