Britse auto’s straks weer 'betaalbaar' in VS dankzij nieuwe deal

De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hebben een handelsdeal gesloten die goed nieuws betekent voor de Britse auto-industrie. De Amerikaanse importheffing op Britse auto’s daalt van 27,5 naar 10 procent, tot een maximum van 100.000 voertuigen per jaar. Ook worden de invoerheffingen op Brits staal en aluminium volledig geschrapt.
De nieuwe overeenkomst werd gepresenteerd door de Britse premier Keir Starmer tijdens een persmoment bij de Jaguar Land Rover-fabriek, de grootste autofabriek van het Verenigd Koninkrijk. Starmer benadrukte dat het akkoord belangrijke sectoren zoals de auto- en staalindustrie moet beschermen. "Ik heb beloofd de Britse autobouwers en onze staalindustrie te beschermen," schreef hij op het platform X.
Het akkoord voorziet in een verlaging van de invoerheffing op Britse auto's van 27,5 naar 10 procent, voor maximaal 100.000 auto's per jaar. Voor Trump deze heffing invoerde, gold een tarief van slechts 2,5 procent. De versoepeling komt dus neer op een gedeeltelijke terugkeer naar het oude niveau. De importheffing op Brits staal en aluminium gaat zelfs helemaal omlaag naar nul.
Reacties uit de industrie
Jaguar Land Rover heeft eerder de export naar de VS tijdelijk al gepauzeerd vanwege de hoge tarieven. Nu laat het Britse merk weten verheugd te zijn over de deal. "De auto-industrie is essentieel voor de Britse welvaart en werkgelegenheid," aldus JLR-topman Adrian Mardell. Volgens hem biedt het akkoord meer zekerheid voor de sector en de gemeenschappen die ervan afhankelijk zijn.
Ook andere Britse merken zoals Aston Martin, Bentley, McLaren, Mini en Morgan profiteren mee, al exporteren zij veel minder naar de VS. Aston Martin kondigde eerder aan zijn prijzen te verhogen en de leveringen naar de VS te beperken zolang de oude tarieven van kracht waren.
Handelsrelatie onder druk
De Amerikaanse markt is van groot belang voor de Britse auto-industrie. In 2024 werd voor 9 miljard pond aan auto’s naar de VS geëxporteerd, waarmee het land de tweede afzetmarkt is na de EU. Volgens een eerdere analyse van het Franse databureau Inovev zou de heffing kunnen leiden tot een exportdaling van 200.000 voertuigen uit de EU en het VK, een krimp van 22 procent.
Hoewel The New York Times spreekt van "meer een raamwerk dan een volwaardig handelsakkoord", is het voor het VK de eerste overeenkomst van dit type met een ander land sinds Brexit.