Maximumsnelheid Duitsland voorlopig van de (auto)baan
De Duitse autobahn. Één van de enige plekken ter wereld waar je het gaspedaal volledig in mag trappen en geen maximumsnelheid hebt. De afgelopen jaren is dit onderwerp meerdere keren aangesneden om te kijken of dit nog wel van deze tijd is. Het Federal Environment Agency concludeerde vorig jaar namelijk dat een maximumsnelheid van 120 km/h in Duitsland zou zorgen voor een CO2 reductie van zo'n 6,7 miljoen ton per jaar. Maar de maximumsnelheid hiervoor opofferen ziet de Duitse minister niet zitten, aldus ZDF.
De Duitse minister denkt dat de inwoners de nieuwe snelheidsbeperkingen niet zullen accepteren. En natuurlijk kunnen alleen maatregelen die geaccepteerd worden, succesvol zijn. Verder laat de minister weten dat er "zoveel cijfers circuleren" en dat dat inhoudelijk niet zo veel voorstelt.
Volgens de minister gaan inwoners minder gebruik maken van de snelwegen als er een maximumsnelheid van 120 km/h wordt ingevoerd. Automobilisten zullen dan bijvoorbeeld gebruik gaan maken van kortere routes door dorpjes etc. Dit zal weer voor geluidsoverlast zorgen. 'We hebben de infrastructuur gebouwd zodat mensen van het verkeerd worden ontlast'.
Sterk onderbouwde argumenten missen we helaas een beetje, maar het lijkt er op dat er voorlopig nog geen maximumsnelheid op de autobahn komt. De autoliefhebber zal hier ongetwijfeld blij mee zijn. Door Duitsland rijden blijft altijd een avontuur, zelfs als je er maar twee keer per jaar komt. De optie hebben om je auto even volledig uit te laten is een luxe waar we van moeten genieten.
Toch is het zeker niet zo dat onze oosterburen niks over hebben voor het milieu. Integendeel. De CO2-uitstoot van Duitsland is nu het laagste sinds de jaren '50. Dit werd in januari bekend gemaakt.