Wordt ons land straks overspoeld met ongewilde tweedehands EV's?
Door de huidige brandstof prijzen zou je bijna denken dat elektrisch rijden nu voordeliger is. Dit al helemaal als je naast een EV ook zelf beschikt over een laadpaal en zonnepanelen. Toch gaat hier verandering in komen. Door de steeds hoger wordende MRB kan het zomaar zijn dat de EV straks duurder is dan de brandstofauto.
Vanaf 2025 is het de bedoeling dat EV-bezitters net zoals alle anderen wegenbelasting gaan betalen. Nu zijn deze hier nog van vrijgesteld. In 2025 gaan EV-rijders 25 procent betalen, en een jaar later 100 procent. Dit betekent dat een grote elektrische SUV straks zomaar eens 600 Euro per kwartaal kan gaan kosten.
Wat betreft dit onderwerp is het wel al een tijdje stil bij het kabinet, dus of dit ook echt ingevoerd gaat worden moeten we nog zien. Wel weten we dat ze het geld goed kunnen gebruiken.
Toch wil 54 procent van de EV-rijders na 2025 overstappen naar een brandstofauto. Dit blijkt uit een onderzoek van Vereniging Elektrisch Rijders. De organisatie hoopt dat de overheid in actie komt tegen deze maatregel, zodat het elektrisch rijden interessant blijft.
Mocht deze maatregel worden doorgezet, kan het zomaar zijn dat ons land straks vol staat met tweedehands EV's die niemand meer wil hebben. De keuze is natuurlijk makkelijk als een brandstofauto goedkoper is. Het zal in ieder geval niet de eerste keer zijn dat de overheid de bevolking stimuleert om iets te doen, alleen om het daarna weer terug te draaien.
Het is in elk geval duidelijk dat een volgend kabinet een knoop moet doorhakken. Er is geen duidelijke kant uitgesproken door Den Haag. Door deze onzekerheid is er ook twijfel in de markt, mensen zijn afwachtend om een EV te kopen omdat ze niet weten welke kant de regels opgaan. Met een 100% tarief voor de MRB op een elektrische auto kan de afschrijving hard gaan vanaf 2026, lullig als je daarvoor een EV hebt gekocht