Subaru gaat luchtinjectie gebruiken voor schonere motoren
Een benzinemotor heeft lucht nodig. Om deze reden wordt er regelmatig gebruik gemaakt van een turbo of supercharger. Zo kan er snel meer vermogen uit de motor worden gehaald. Nu heeft Subaru iets bijzonders uitgevonden, namelijk: luchtinjectie.
Nu is luchtinjectie niet specifiek bedoeld om het vermogen te vergroten maar meer om de motor efficienter te maken. Dit staat allemaal beschreven in het patent van Subaru.
In de verbrandingskamer van de motor wordt naast de brandstofinjector een extra kamertje gemaakt waar een luchtinjector in gaat plaatsnemen. Hier zitten gaatjes in zodat er lucht kan ontsnappen en in de verbrandingskamer terecht kan komen.
Het idee achter de uitvinding is dat een koude motor nog wel eens last wil hebben van brandstof die aan de cilinderwanden blijft plakken. Dit is nadelig voor de verbranding en zorgt dus voor meer uitstoot. Door onder de juiste hoek lucht naar binnen te schieten zullen er wervelingen ontstaan die de plakkende brandstof van de cilinderwanden af zal blazen. De brandstof zal dus beter verbranden en dit zorgt voor een efficiëntere motor. Dit idee zal voor een pure brandstofmotor geen groot verschil maken, maar een hybride motor krijgt niet altijd de kans om goed op temperatuur komen, en dit zal wel voordelig zijn.
Of Subaru de techniek echt toe gaat passen is nog maar de vraag. Automerken vragen natuurlijk regelmatig patenten aan voor uitvindingen die ze uiteindelijk niet gaan gebruiken. Een tof idee is het in ieder geval wel.