Negentig procent van nieuw verkochte auto's heeft benzinemotor
Bijna 2,8 miljoen nieuwe personenauto's zijn in de eerste drie maanden van dit jaar op kenteken gezet. Zeker één op de tien van die auto's heeft een volledig elektrische aandrijflijn. Dat wil ook zeggen dat dus negen op de tien nieuw verkochte auto's gewoon een verbrandingsmotor heeft.
Dit blijkt allemaal uit cijfers van brancheorganisatie European Automobile Manufacturers Association. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er in de EU 2.768.639 nieuwe auto's op kenteken gezet. Dat was al 4,4 procent meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Van die 2,8 miljoen personenauto's waren er 322.999 elektrisch. Dat is zo'n 12 procent. In het eerste kwartaal waren deze cijfers anders. Toen was de verkoop van de EV's goed voor een vergelijkbaar marktaandeel.
Ook de afname van nieuwe diesels in de registraties is niet verrassend. Deze zijn 10,6 procent minder op kenteken gezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Toch is het zo dat diesels een groter marktaandeel hebben dan EV's. Zo'n 13 procent was een diesel. Auto's met pure benzinemotoren blijken toch nog het populairst te zijn. In de afgelopen drie maanden zijn er ruim 980.000 nieuwe brandstofauto's op kenteken gezet. Dat is één procent minder dan in de eerste drie maanden van een jaar geleden. Alsnog goed voor een marktaandeel van 35 procent.
Hier moeten we wel rekening houden met de procentuele afname van het aantal traditionele benzine en diesel auto's dat op kenteken werd gezet. De hybrid telt natuurlijk ook mee. Onder hybrid valt echter niet de categorie plug-in hybrids. Volgens de ACEA waren er in de eerste drie maanden van dit jaar ruim 800.000 hybrids en mild-hybrids op kenteken gezet. Dat is zo'n 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar