Vrachtwagens zijn te gevaarlijk, Euro NCAP gaat er achteraan
Het veiligheidsorgaan Euro NCAP zal zijn aandacht nu ook gaan richten op de vrachtwagensector. Statistieken tonen aan dat vrachtwagens, hoewel zij slechts 3% van het totale verkeer in Europa uitmaken, betrokken zijn bij 15% van de fatale verkeersongevallen.
Opmerkelijk genoeg zijn er momenteel geen officiële botsproeven met vrachtwagens in Europa, wat betekent dat er geen onafhankelijke testen worden uitgevoerd om de veiligheid van deze zware voertuigen te beoordelen.
Euro NCAP gaat hier verandering in brengen en zal tegen 2030 veiligheidstests gaan uitvoeren op vrachtwagens die op de Europese markt verkrijgbaar zijn. Dit initiatief omvat niet alleen zware trucks, maar ook voertuigen zoals leveringswagens en vuilniswagens.
Het eerste stadium van deze tests gaat dit jaar al plaatsvinden en zal zich richten op het beoordelen van de rijhulpsystemen die in vrachtwagens worden aangeboden. Euro NCAP zal criteria opstellen voor intelligente cruise control, het automatisch noodremsysteem, de noodrem voor zwakke weggebruikers, de rijstrookassistent, de afslaghulp en verschillende camerasystemen. Aan de hand van de efficiëntie van deze systemen zullen verschillende vrachtwagens verschillende scores krijgen.
Deze veiligheidsscores zullen worden verdeeld over verschillende segmenten van vrachtwagens, waaronder kleine leveringsvoertuigen, langeafstandstransport en zelfs vuilniswagens. De eerste resultaten worden verwacht in november van dit jaar. Het initiatief van Euro NCAP is een belangrijke stap om de veiligheid van Europese wegen te verbeteren de hoeveelheid fatale ongevallen te verlagen.