PHEV rijders opgelet: zo voorkom je schade aan jouw brandstofmotor
Als jij veel gebruik maakt van de elektrische kilometers van jouw PHEV, dan is het misschien extra verstandig om Euro 98 te gaan tanken. Als je namelijk weinig gebruik maakt van de brandstofmotor in jouw PHEV, dan blijft de benzine langer in de tank zitten en deze kan op den duur schade veroorzaken.
De ethanol in Euro 95 E10 trekt namelijk vocht aan, wat voor veel mensen een reden is om geen E10 te tanken, zelfs zonder PHEV. Als E10 lang in de tank blijft, kan de ethanol verzadigd raken met water en zich van de benzine afscheiden, wat de kwaliteit van de brandstof aantast en schade aan de benzinetank kan veroorzaken. Zo legt Auto Motor und Sport uit.
Een oplossing is de tank vol houden, zodat alleen benzine in de tank zit. Op die manier is er geen ruimte voor zuurstof en dus ook niet voor vocht. Een andere optie is om Euro 98 E5 te tanken in jouw PHEV, waar meestal geen ethanol in zit. In Nederland is E5 bijna altijd Euro 98. Dit is nog duurder, maar als je weinig op benzine rijdt, is dit natuurlijk minder belangrijk.
Wie vaak korte afstanden rijdt of een PHEV heeft en weinig op de benzinemotor rijdt, kan last krijgen van een mayonaise-achtige substantie in de motor, een emulsie van water en olie. Bij de verbranding van brandstof ontstaat ongeveer evenveel waterdamp als brandstof. Het meeste waterdamp verdwijnt via de uitlaat, maar een deel kan in de olie terechtkomen via de zuigerveren.
Normaal gesproken is dit geen probleem omdat de olie warm wordt en het vocht via de carterventilatie zijn weg naar buiten kan vinden. Als de motor echter niet warm genoeg wordt, zoals bij korte ritten, kan het vocht in de olie blijven en zich ophopen als een witte substantie, die verstoppingen kan veroorzaken en in de winter zelfs kan bevriezen en kan zorgen voor schade. E10 trekt vocht aan, waardoor de kans op deze witte substantie groter is.
Om de witte substantie te voorkomen, is het verstandig om af en toe toch op de benzinemotor te rijden in een PHEV. Veel PHEV's hebben een 'save'-modus waarmee je de batterijenergie kunt sparen. Je kunt er ook voor kiezen om de batterij een keer niet op te laden, een sport knop in te drukken of een lange rit te maken, bij voorkeur met een snelheid van 130 km/u, waardoor de motor goed warm kan worden.