Dit gebeurt als je een automaat met 100 km/u in zijn achteruit zet
Dat je een handgeschakelde auto niet met 100 km/u in zijn achteruit moet zetten lijkt vanzelfsprekend. Vaak zit er een beveiliging op en is het ook niet mogelijk om dit per ongeluk te doen. Maar wat gebeurt er nou als je een automaat met 100 km/u in zijn achteruit zet?
Het YouTube-kanaal Garage 54 besloot een experiment uit te voeren met een gebruikte Toyota RAV4, een auto die bekendstaat om zijn betrouwbaarheid. De presentator reed 100 km/u en knalde vervolgens de auto in zijn achteruit. Hoewel sommige auto's beveiligd zijn en je de versnellingspook niet in de 'R'-stand kunt zetten terwijl je rijdt, bleek dit verrassend genoeg wel mogelijk bij de Toyota.
Echter, zodra dit werd geprobeerd, gebeurde er vrijwel niets. De auto gedroeg zich alsof hij in neutraal stond. De aandrijving was weg en wanneer er gas werd gegeven, begon de motor veel toeren te maken. Pas nadat de auto volledig tot stilstand was gekomen en er opnieuw gas werd gegeven, ging de auto achteruit. Duidelijk was er een beveiligingsmechanisme dat 'wist' dat de auto zich voorwaarts bewoog. Maar de mensen van Garage 54 waren niet tevreden met deze uitkomst. Ze besloten om in de werkplaats de snelheidssensor los te koppelen, zodat de transmissie niet zou weten dat de auto in beweging was.
Toen ze dit opnieuw probeerden bij 25 km/u, blokkeerden de wielen plotseling. Bij 40 km/u gebeurde hetzelfde, gevolgd door een vreemde geur uit de transmissie. Kennelijk brak er iets in de automaat, want daarna werkte de achteruitversnelling niet meer. Zelfs vooruit rijden bleek bijna onmogelijk. De conclusie was duidelijk: de beveiliging zit er niet voor niets.