Marktkooplieden in paniek door invoering milieuzones
Het instellen van milieuzones voor bedrijfswagens vanaf 1 januari 2025 zorgt in veel gemeentes voor onverwachte gevolgen, vooral voor de marktkooplieden. Want wat blijkt? Er is te weinig aanbod van voertuigen zonder uitstoot, of ze zijn te duur.
Louise Wesselius, voorzitter van de CVAH (branchevereniging van marktkooplieden), uit haar bezorgdheid in de Telegraaf. Zij geeft aan dat veel marktkooplieden graag de uitstoot van hun voertuigen willen verminderen, maar dat er momenteel te weinig aanbod is van voertuigen zonder uitstoot en dat de beschikbare elektrische voertuigen te duur zijn en een te lage laadcapaciteit hebben.
De hogere kosten zouden veel marktkooplieden ertoe kunnen brengen om te overwegen te stoppen met hun werkzaamheden, wat dus het einde van de markt zou betekenen. Het is echter wel belangrijk om een beetje nuance aan te brengen. Allereerst is de deadline van 2025 voor uitstootvrije auto's niet strikt, omdat in de meeste gemeentes Euro 6 bestelwagens nog enkele jaren zijn toegestaan.
Daarnaast is het mogelijk om een ontheffing aan te vragen, en gemeentes zoals Amersfoort, Enschede, Groningen en Maastricht hebben al aangekondigd dat zij ontheffingen zullen uitgeven voor markten. De CVAH pleit vooral voor een landelijke regeling voor deze ontheffingen, zodat er uniformiteit ontstaat en marktkooplieden hun werk kunnen voortzetten zonder belemmeringen.
Dit nieuws komt vandaag in de spotlight vanwege de geplande rondetafelgesprekken in de Tweede Kamer tussen verschillende belangengroepen over de invoering van milieuzones. Het signaal in de Telegraaf is bedoeld als startpunt om aandacht te vragen voor dit belangrijke onderwerp.