Auto import stijgt met 9% en prijzen tweedehands elektrische auto's stabiliseren

De automarkt voor gebruikte auto's kent na tegenvallende cijfers in eind 2023 een flinke opleving. De grijze import van (jong) gebruikte auto's stijgt met 9% ten opzichte van de eerste twee maanden van vorig jaar. De sterke daling in restwaardes van volledig elektrische auto's is ten einde en stabiliseert ten opzicht van 2023.
Autotelex meldt een sterke start van de automarkt in 2024 met een significante toename van de grijze import en handel van gebruikte auto's. Wat is grijze import? Grijze import zijn grotendeels jong gebruikte auto's die al een tenaamstelling in het buitenland hebben gehad en niet via de officiële merkimporteur geïmporteerd worden. De import nam met 9% ten opzichte van januari en februari 2023. Er werden in totaal 44.225 auto's vervangen, dat zijn er 3.600 meer dan in de eerste maanden van 2023. De Volkswagen Golf en Polo zijn het populairst en in het luxe segment staat de BMW X5 bovenaan. Het meerendeel (60%) van de importauto's is niet ouder dan drie jaar.
De export van jonge auto's is iets teruggelopen, met de Jaguar I-PACE opvallend aan kop. Deze Jaguar werd door fiscale voordelen veel verkocht in Nederland, maar kent door zijn leeftijd een kortere actieradius dan tegenwoordig gangbaar is vandaar dat deze auto's het meest geëxporteerd.
De stabilisatie van de restwaarden voor ICE-auto's is een feit, ondanks de afnemende prijzen zijn de prijzen weer stabiel en kent de markt voor elektrische auto's weer een goede doorstroming. Verwacht wordt dat de restwaarden geleidelijk zullen dalen door een toenemend aanbod van elektrische auto's met een beter bereik en de vele gebruikte Tesla Model 3's die op de markt zullen komen.
Het jaar 2024 markeert een belangrijke periode voor de handel in bedrijfsauto's, voornamelijk vanwege het einde van de BPM-vrijstelling in 2025 en de introductie van Zero Emissie-zones in steden. Dit resulteert in een stijgende vraag naar elektrische bedrijfsauto's en een positieve impact op de restwaarden van dieselvoertuigen die voor 2025 zijn gebouwd, mede dankzij de toegang tot deze zones tot eind 2027. Autotelex voorspelt een restwaarde stijging van 4 tot 7% voor deze voertuigen tegen eind 2024, met een vergelijkbare normalisering naar Europees niveau in 2025. Het beleid heeft ook gevolgen voor leasemaatschappijen, die rekening moet houden met de invloed van de ZE-zone op de restwaarden.