Zijn cabrio's nog wel relevant in de wereld van elektrische auto's en SUV's?
De populariteit van cabrio's is sterk afgenomen en veel grote autofabrikanten hebben deze dan ook uit hun assortiment gehaald. In de jaren tachtig en negentig waren modellen zoals de VW Golf, Opel Kadett en New Beetle erg populair en braken ze jaarlijks verkooprecords. Echter, lijkt de zonnige toekomst van de cabrio steeds donkerder te worden.
De terugkerende populariteit van cabriolets begon in 1989 met de lancering van de betaalbare en opvallende Mazda MX-5. Deze dakloze achterwielaangedreven sportwagen bracht het genot van open rijden opnieuw onder de aandacht, met een moderne twist die deed denken aan de Britse roadsters uit de jaren vijftig en zestig. Andere automerken volgden deze trend met hun eigen cabrioletmodellen, waaronder coupé-cabriolets met grote stalen klapdaken die de verkoop stimuleerden.
De voordelen van coupé-cabriolets, zoals comfort in de winter, verminderd windgeruis en geen condensvorming, droegen bij aan hun populariteit. Echter, was deze populariteit van korte duur en de meeste modellen kregen geen opvolger. De verkoop van cabriolets is de afgelopen jaren gestaag afgenomen, mede door de opkomst van SUV's en de overstap naar elektrische auto's.
Moderne cabriolets met stalen klapdaken en aanpassingen aan het onderstel zijn zwaarder en resulteren dus in hogere CO2-uitstoot, wat natuurlijk niet past in het groeiende milieubewustzijn. Bovendien zijn de meeste moderne auto's standaard uitgerust met airconditioning voor verkoeling. Cabriolets zijn ook minder winstgevend voor fabrikanten vanwege hogere ontwikkelings- en productiekosten, waardoor de prijzen stijgen.
De toekomst voor cabriolets blijft onzeker, maar enkele merken introduceren nu toch elektrische cabrioletmodellen in de hoop dat het zonnetje weer gaat schijnen. Toch kan het nog een tijd duren voordat cabrio's weer populair worden bij het grote publiek.