Hogere importheffing op EV's uit China weinig nut volgens Volkswagen
De Europese Unie overweegt ook een hogere importheffing voor in China geproduceerde elektrische auto's, wat Volkswagen slechts als een tijdelijke oplossing ziet. Financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen laat weten dat het verlagen van de kosten voor Europese fabrikanten essentieel is om te kunnen concurreren met hun Chinese tegenhangers.
Op dit moment bedraagt het importtarief van Chinese elektrische auto's naar de EU 10 procent, maar de Europese Commissie overweegt dit tarief te verhogen en zal hierover binnenkort Chinese exporteurs informeren. Het onderzoek richt zich vooral op de subsidies die China verstrekt aan Chinese elektrische autofabrikanten.
Antlitz benadrukt de noodzaak voor Europese fabrikanten om binnen de komende twee tot drie jaar hun kostenefficiëntie te verbeteren om de concurrentiepositie te versterken. Hij betwijfelt echter of de huidige discussie over importheffingen de juiste weg is.
De financieel topman van Volkswagen waarschuwt ook voor mogelijke gevolgen, zoals vergeldingsmaatregelen van China, als de EU besluit tot hogere importtarieven. China heeft al gedreigd met importheffingen tot 25 procent op auto's met grotere motoren uit de EU en de Verenigde Staten, wat Volkswagen's export naar China zou kunnen beïnvloeden. Antlitz wijst erop dat Chinese fabrikanten mogelijk hun productie naar Europa verplaatsen.