Amsterdam zet flitspalen in voor handhaving 30 km/u-zone
Vanaf zaterdag zullen flitspalen in Amsterdam worden ingezet om de maximumsnelheid van 30 km/u te handhaven. Het Openbaar Ministerie (OM) kondigde woensdag aan dat het gaat om een proef, het is voor het eerst dat in Nederland flitspalen worden gebruikt om bestuurders te controleren op het rijden van 30 km/u.
Eind vorig jaar werd in een groot deel van Amsterdam de maximumsnelheid verlaagd naar 30 km/u. Volgens het OM houden bestuurders zich echter nog niet overal aan deze snelheidslimiet. "De behoefte aan handhaving op 30 kilometer per uur neemt toe, doordat steeds meer gemeenten de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Tot nu toe wordt handhaven op 30 kilometer per uur op grotere schaal nog niet gedaan", aldus het OM.
Het OM wil met de pilot in Amsterdam achterhalen hoe flitspalen het rijgedrag op wegen met een maximumsnelheid van 30 kim/u beïnvloeden. Ook wil het OM kijken hoe effectief flitspalen zijn als aanvulling op andere zogenoemde snelheidsbeperkende maatregelen.
De vier vaste flitspalen op de Stadhouderskade worden vanaf zaterdag ingesteld op de snelheidslimiet van 30 kilometer per uur. "Wie te hard rijdt, krijgt een boete", aldus het OM. Ook worden de komende tijd op verschillende momenten 'flexflitsers', verplaatsbare flitsapparaten, ingezet op de Postjesweg, de Kattenburgerstraat en de Oostenburgergracht. Deze flexflitsers blijven ongeveer twee maanden op dezelfde plek staan.
Amsterdam is volgens het OM een geschikte locatie om de pilot uit te voeren, omdat er sinds een halfjaar op veel wegen in de bebouwde kom een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur geldt. De Amsterdamse wethouder van Verkeer en Vervoer Melanie van der Horst zegt dat iedereen er een halfjaar aan heeft kunnen wennen. "We hebben ongeveer 4500 borden geplaatst, op een aantal plaatsen de wegindeling aangepast en iedereen geïnformeerd met campagnes. Het is goed dat er nu ook gehandhaafd wordt, om ervoor te zorgen dat mensen zich aan de maximumsnelheid houden."
Van der Horst zegt te hopen dat de proef een succes wordt, zodat de flitspalen structureel kunnen worden ingezet. "Want we hebben 30 kilometer per uur ingevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren, omdat die in Amsterdam onder druk staat. We verwachten hierdoor 20 tot 30 procent minder ongelukken."