Revolutie in de autobranche: AI biedt kansen voor sneller en efficiënter werken
Het Nationaal Automotive Congres (NAC) vond op dinsdag 28 mei voor de zesde keer plaats. In het Afas-theater in Leusden werden zo’n 700 bezoekers bijgepraat over talloze onderwerpen, met als rode draad de opkomst van AI. De conclusie na een dag lang luisteren? AI biedt juist kansen en kan autobedrijven helpen sneller en efficiënter te werken.
Na de aftrap met het nieuwkomersdebat, waarin werd geconcludeerd dat Europese merken een kleiner marktaandeel krijgen maar wel blijven bestaan, ging dagvoorzitter Rick Nieman in gesprek met Sigrid de Vries, algemeen directeur van Acea, en VVD-parlementariër Jan Huitema. De Vries uitte haar ontevredenheid over de politieke keuzes in Brussel om vergroening bij autofabrikanten af te dwingen. “We moeten de industrie niet in een dwangbuis stoppen.” Huitema benadrukte dat de deadline van 2035 voor de overgang naar elektrisch rijden niet ter discussie staat, ondanks de ambitieuze doelstelling.
Na het middaguur was het woord aan Tim Albertsen, CEO van Ayvens, het fusiebedrijf van ALD en Leaseplan. Ayvens heeft met 3,5 miljoen auto’s de grootste fleet ter wereld en kocht recent 500.000 auto’s bij Stellantis. Groei is echter niet de hoogste prioriteit voor Albertsen. “We willen eerst de integratie tot een goed einde brengen.” Hij verwacht vanaf 2026 meer invloed van AI in de bedrijfsvoering. AI kan bijvoorbeeld helpen bij het kanaliseren van klanten naar geschikte auto’s en het uitvoeren van preventief onderhoud.
Bovemij-CEO Hans Coffeng introduceerde hierna Jarno Duursma, die al 1500 lezingen over AI gaf. Volgens Duursma zal AI vooral invloed hebben op kenniswerkers, vergelijkbaar met de impact van smartphones en social media. Hij voorspelt dat AI de productiviteit van kenniswerkers zal verhogen, te beginnen met tools zoals ChatGPT. “AI bespaart mij al acht uur werk per week.”
Stefanie van Dijk, bekend van #DWDD en de podcast ‘Powervrouwen in de Automotive’, adviseerde om AI in te zetten voor repeterende werkzaamheden. “We kampen allemaal met personeelstekorten. AI kan je veel rust geven door dagelijkse herhalende taken over te nemen.” Voor salesmanagers raadt Van Dijk aan om zoveel mogelijk handelingen te automatiseren om meer tijd over te houden voor klanten en het werkplezier te vergroten.
Christian van Thillo, executive chairman van DPG Media, sloot de dag af met een presentatie over de transitie van zijn bedrijf van traditionele uitgeverij naar mediaconcern met een omzet van 1,8 miljard euro. Hij benadrukte dat strategie voor 90 procent bestaat uit beslissen wat je niet wilt doen. Om te concurreren met bedrijven zoals Google, Meta, Apple, Amazon en Netflix, koos DPG voor digitalisering en het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen.
Het online succes van DPG kwam mede door het ‘Freemium’ platform waar alle DPG-titels onder vallen. Dagelijks bereikt DPG nu 4,9 miljoen lezers. Digitale waardecreatie ziet Van Thillo als de heilige graal. Binnen de automotive sector kocht DPG het online bedrijf Automotive Mediaventions (AMV) met titels zoals Gaspedaal.nl, Autotrack en Autowereld.nl. Ook Bynco, dat in 2023 werd overgenomen, maakt deel uit van het concern. “In acht jaar tijd hebben we een traditionele uitgeverij veranderd in een sterk online bedrijf,” concludeerde Van Thillo.