'Consument zal niks merken van hogere importheffingen op Chinese EV's'
De Europese Unie overweegt extra importheffingen op Chinese auto's. Ondanks deze maatregelen verwachten experts dat Chinese merken dankzij hun hoge winstmarges niet uit de markt kunnen worden geweerd.
Binnen de Europese Comissie gaan er veel stemmen op om hogere importtarieven te gaan heffen op auto's uit China. De reden achter deze importtarieven is het beschermen van de eigen autoindustrie. De vraag is of de importtarieven ook daadwerkelijk Chinese auto's uit de Europese markt zullen houden. Volgens Matthias Schmidt van Schmidt Automotive Research is dit onwaarschijnlijk. “We gaan ervan uit dat ze de stijging van de tarieven grotendeels in hun hoge winstmarges zullen kunnen verwerken en dat de klant geen enkel verschil zal merken,” zegt Schmidt tegen Automotive News Europe.
De marges van Chinese automerken zijn naar alle waarschijnlijkheid torenhoog. Momenteel wordt er ook een onderzoek gedaan naar mogelijke subsidies van de Chinese overheid op de productie van Chinese auto's. Dit zou betekenen dat de financiële buffer van Chinese autoproducenten nog groter is. Momenteel hebben Chinese autofabrikanten een kostenvoordeel van ongeveer 30 procent met de auto's die in China gemaakt worden. Daarom zou zelfs bij een verhoging van de importtarieven naar 25 procent nog altijd een marge overblijven. Schmidt verwacht dan ook niet dat de Chinese merken zich bij hogere tarieven zullen terugtrekken.
Volgende week maakt de Europese Commissie een besluit bekend over de eventuele extra heffingen. De kans is aanwezig dat de Europese Commissie de importtarieven zal verhogen. Hiermee zouden zij het voorbeeld van de Verenigde Staten volgen, daar werd onlangs aangekondigd dat er 100 procent importtarief zal worden geheven op Chinese auto's. Ondanks de mogelijke hoge importheffingen in Europa, voorspelt Schmidt dus Automotive Research dat de Chinese merken een sterke positie zullen behouden.
Er zijn echter ook enkele geluiden vanuit China die hinten naar vertrek uit Europa. Zo heeft GWM zijn Europese hoofdkantoor gesloten en waarschuwde Nio voor een mogelijk kleiner modellenaanbod in de toekomst. Desondanks blijft de algemene verwachting dat hogere importheffingen de Chinese merken niet zullen stoppen.