Importtarieven op auto’s uit China: wat kan Europa het best doen?
De recente aankondiging van de Verenigde Staten om importtarieven van 100% te gaan heffen op Chinese elektrische auto's werd groot uitgemeten in het nieuws. Deze ontwikkeling roept tal van vragen op over of de EU dit voorbeeld zal volgen en welke positie de EU het best kan innemen. 24Cars sprak met Rico Luman, econoom automotive sector bij ING, om dieper in te gaan op de impact van deze beslissing en wat dit betekent voor Europa.
De importtarieven die door de VS zijn aangekondigd, lijken volgens Luman voornamelijk een symbolische betekenis te hebben, vooral gezien het huidige marktaandeel van Chinese automerken in de VS. "De maatregel is voor een groot deel symbolisch, want het marktaandeel dat China nu in de VS heeft stelt weinig voor," aldus Luman. Toch kan deze maatregel een serieuze impact hebben op de toekomstige marktontwikkeling. “Het maakt Chinese EV-producenten zoals BYD namelijk afhankelijker van de rest van de wereld. Ook beperkt het Chinese merken in hun ontwikkeling in de VS.”