Schandaal omtrent veiligheidstests treft vijf grote Japanse automerken
Een schandaal rond veiligheidstests bij vijf grote Japanse auto- en motorfabrikanten is aan het licht gekomen. Hierbij lijkt vooral Toyota zwaar te worden getroffen.
De Japanse auto-industrie is opgeschud nadat het ministerie van Transport onregelmatigheden ontdekte in testgegevens bij Honda, Toyota, Mazda, Suzuki en Yamaha. Akio Toyoda, voorzitter van de raad van commissarissen bij Toyota, bood de klanten meteen zijn excuses aan.
Het schandaal begon eerder dit jaar met fraude bij Toyota-dochter Daihatsu, waar bleek dat tijdens crashtests andere airbags werden gebruikt dan die later in de auto’s werden geïnstalleerd. Hiervoor bood Akio Toyoda destijds ook al zijn excuses aan. Nu zijn ook bij andere merken problemen met veiligheidsdata aan het licht gekomen. Bij Toyota zou uit zijn gegaan van verkeerde data over het risico van inzittenden en voetgangers hij crashtest. Mazda gebruikte andere software tijdens tests dan die uiteindelijk in de auto’s zat. Honda stelt dat de onregelmatigheden te wijten zijn aan een gebrek aan kennis van regels, niet aan doelbewuste manipulatie.
Als gevolg van de ontdekte onregelmatigheden hebben Mazda en Toyota de verkoop van enkele modellen in Japan stopgezet, hoewel de fabrikanten beweren dat er geen veiligheidsrisico’s zijn. Het ministerie van Transport noemde de bevindingen "extreem teleurstellend." Als gevolg van dit alles daalden de beurskoersen van Toyota en Mazda.
Voor Toyota, een van de grootste autofabrikanten ter wereld, komt dit schandaal bijzonder pijnlijk. Het bedrijf kreeg al forse kritiek van aandeelhouders vanwege het eerdere schandaal bij Daihatsu. Twee gezaghebbende adviesbureaus hebben beleggers afgeraden om Akio Toyoda te herbenoemen tijdens de aankomende aandeelhoudersvergadering, mede vanwege de eerdere problemen bij Daihatsu. Het afzetten van Toyoda, voormalig topman en een invloedrijke figuur binnen Toyota zal komen als schok binnen het bedrijf. Toyoda is de kleinzoon van de oprichter van Toyota en heeft nog zo veel invloed dat hij zijn eigen opvolger, Koji Sato, koos die sinds april de leiding heeft.