De EV is in Duitsland een beetje zijn charme kwijt
De populariteit van elektrische auto's neemt wat af. Dit is vooral te zien in Duitsland waar de verkoopcijfers ontzettend zijn gedaald. In mei 2024 werden ruim 30 procent minder EV’s geregistreerd dan in dezelfde maand vorig jaar.
In totaal gingen er volgens het Duitse RDW-tegenhanger KBA in mei 29.708 nieuwe EV’s op Duits kenteken. Dat betekent dat er maar liefst 30,6 procent minder EV's op kenteken zijn gezet dan in dezelfde maand vorig jaar. EV’s waren nu goed voor een marktaandeel van 12,6 procent. Het aandeel van hybrides bleef met 30,2 procent nagenoeg gelijk. Het aandeel van auto’s met een traditionele benzine- of dieselmotor nam zelfs iets toe. Benzine was in mei in Duitsland goed voor 37,9 procent van het totaal, diesel leverde nog altijd een bijdrage van 19 procent.
Nog een opvallende trendbreuk is te vinden op het gebied van carrosserievormen. De immer populaire SUV leverde in Duitsland 5,5 procent in, terwijl de compacte klasse juist 29,1 procent populairder werd. Dat kan niet voorkomen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de in Duitsland geregistreerde nieuwe personenauto’s is toegenomen naar 124 gram per kilometer. Dit is 3,3 procent meer dan bij de auto’s die in mei 2023 werden geregistreerd.
Eerder werd al bekend dat Tesla zijn fabriek in het Duitse Grünheide tijdelijk stillegt in de maand juni. Officieel is dat om bepaalde processen te verbeteren, maar de Amerikaanse EV-bouwer kiest er wel een goed moment voor uit. Tesla verkocht in mei in Duitsland maar liefst 64 procent minder dan vorig jaar. Over de eerste vijf maanden van 2024 komt de verkoopdaling uit op 41,4 procent.