Turkije voert importheffing in van 40 procent op Chinese auto's
Vanaf 7 juli 2024 worden alle in China geproduceerde auto's in Turkije aanzienlijk duurder. De Turkse overheid introduceert een flinke importheffing van 40 procent op de waarde van alle Chinese voertuigen om de binnenlandse autoproductie te ondersteunen.
Turkije voert begin juli een fikse importheffing in op alle in China gebouwde auto's. Deze nieuwe heffing, die 40 procent van de waarde van de auto bedraagt, geldt voor zowel elektrische voertuigen als auto's met verbrandingsmotoren. Indien de 40 procent minder dan €6.500 bedraagt, wordt een minimale importheffing van €6.500 gerekend.
De maatregel is aangekondigd door het Turkse Ministerie van Handel en volgt op de importheffing van 40 procent die in 2023 werd ingevoerd voor uit China afkomstige elektrische auto's. Met deze uitbreiding hoopt Turkije "het afnemende aandeel van de binnenlandse productie op de binnenlandse markt weer te vergroten en te beschermen."
De importheffing maakt Chinese auto's aanzienlijk duurder in Turkije, tenzij Chinese autofabrikanten hun prijzen sterk verlagen. Als voorbeeld zou een MG4 van €32.285 nu €41.970 kosten en een Tesla Model 3 Long Range van €49.970 zou stijgen naar €64.961. Dit besluit kan ook gevolgen hebben voor Europese merken zoals BMW, Volvo en Tesla, die auto's in China produceren en naar Europa exporteren.
Deze nieuwe heffing lijkt vooral gericht te zijn op het beschermen van het Turkse automerk Togg, dat met staatssteun is opgericht en binnenkort verschillende elektrische modellen op de markt zal brengen. Door buitenlandse concurrentie prijstechnisch buiten spel te zetten, krijgen Togg's producten een concurrentievoordeel op de Turkse markt.