Bovag: nettowinst per autodealer daalt met meer dan een kwart
In het eerste kwartaal van 2024 is volgens de Bovag de nettowinst per autodealer met een kwart gedaald. Dit is met name te wijten aan de enorme kostenstijgingen. Bijvoorbeeld de garantiekosten voor occasions namen met 44 procent toe, mede door de verlenging van de garantietermijn naar een jaar.
Uit de laatste berichtgeving van de Bovag blijkt dat het gemiddelde rendement per autodealer is in het eerste kwartaal van 2024 opnieuw is gedaald. Uit de nieuwste Bovag Branchebarometer kwam het nettoresultaat uit op 1,45 procent, vergeleken met 2,04 procent in dezelfde periode vorig jaar, wat neerkomt op een gemiddelde winstdaling van 27,5 procent.
Volgens Bovag is deze daling vooral te wijten aan de stijgende kosten. Hoewel er een lichte stijging van 1,82 procent in de netto omzet werd waargenomen, was dit niet genoeg om de hogere uitgaven te compenseren. Ook in 2023 zag Bovag al een daling in de winsten van autodealers.
De werkplaatsactiviteiten vertonen volgens Bovag een gemengd beeld. Er werd per vestiging voor 13.000 euro meer werk verricht en het afdelingsresultaat steeg gemiddeld met 2.300 euro. Echter, deze stijging was onvoldoende om de stijgende kosten te dekken, resulterend in een daling van het afdelingsresultaat met 0,4 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Efficiëntie blijft een uitdaging in de werkplaatsen. Per monteur werden er in het afgelopen kwartaal 54 uur minder gefactureerd, terwijl de lonen met 3,5 procent stegen. De hoge werkdruk in werkplaatsen en recepties, en de instroom van nieuwe medewerkers van buiten de branche, dragen bij aan de verminderde efficiëntie.
De gemiddelde verkoopprijs van nieuwe auto's steeg met 21,8 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Deze prijsstijging zette echter niet door in vergelijking met het laatste kwartaal van 2023, wat wijst op een afvlakking van de prijsstijgingen.
De monitor toont ook aan dat er gemiddeld per dealervestiging 18 procent minder nieuwe auto's werden verkocht, van 65 naar 53. Bovendien stegen de kosten van demovoertuigen met 34 procent door hogere afschrijvingen, terwijl de garantiekosten met 21,3 procent en de publiciteitsuitgaven per auto met 27,9 procent toenamen. Dit laatste wijst erop dat dealers weer actief moeten verkopen.
Ondanks een lichte daling in het aantal verkochte occasions, steeg de omzet uit de verkoop van gebruikte auto's met gemiddeld 21.000 euro. De gemiddelde verkoopprijs van een gebruikte auto steeg in Q1 met 2,7 procent, van 17.773 euro naar 18.248 euro. De garantiekosten voor occasions namen met 44 procent toe, mede door de verlenging van de garantietermijn naar een jaar. De publiciteitskosten daalden daarentegen, onder andere doordat er minder werd geadverteerd op verschillende platforms.
Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, merkt op: "Ondanks branche-brede omzetstijgingen zorgen stijgende kosten ervoor dat de marges verder onder druk komen te staan. Binnen de huidige marktomstandigheden, zonder schaarste en met een breed aanbod, moeten auto's weer ouderwets verkocht worden. Dealers moeten scherp aan de wind varen en processen beter stroomlijnen om de efficiëntie te verhogen."
De Kroon verwacht dat 2024 een uitdagend jaar zal zijn voor autodealers. "Momenteel ligt de prognose van Bovag nog op 360 duizend verkochte nieuwe auto's in 2024. Deze prognose wordt in juli opnieuw geëvalueerd." De branche moet zich voorbereiden op verdere druk op de resultaten, waarbij efficiëntie en kostenbeheersing cruciaal zullen zijn.