Maak kennis met de nieuwe BMW X3: alle details op een rijtje
De nieuwe BMW X3 is volledig vernieuwd en dat is duidelijk te zien. In tegenstelling tot de recente 1-Serie, waar je zou kunnen twijfelen tussen een facelift en een generatiewissel, is de verandering bij de X3 onmiskenbaar.
De X3 heeft een nieuw ontwerp met diagonale lamellen in de grille, vergelijkbaar met de 1-Serie, en vlijmscherpe koplampen zoals de X1. Met een lengte van 4,75 meter is de nieuwe X3 zo'n 25 centimeter langer dan de X1 en 3,4 centimeter langer dan zijn voorganger.
De nieuwe X3 heeft een gladder koetswerk, wat hem doet denken aan de elektrische iX. Aan de achterkant valt het T-vormige design van de achterlichten op, en BMW heeft bij bijna alle versies de zichtbare uitlaten weggelaten. Alleen de sportieve M-Performance-versie heeft nog vier echte uitlaten, terwijl de andere modellen een illusie van uitlaten hebben met uitsnijdingen in de bumper.
Hoewel de nieuwe X3 geen elektrische variant krijgt, is er wel een geëlektrificeerde plug-in hybride, de X3 30e xDrive. Deze combineert een 2.0-liter benzinemotor met een elektromotor voor een totaal vermogen van 299 pk, 7 pk meer dan de vorige 30e. De elektromotor haalt zijn energie uit een 19,7 kWh accu, waarmee je tot 90 kilometer volledig elektrisch kunt rijden.
Alle motoren van de nieuwe X3 zijn geëlektrificeerd met mildhybride ondersteuning. De dieselversie, de X3 20d xDrive, heeft een 2.0-liter viercilindermotor met 197 pk. Later komt er een 3.0-liter zes-in-lijn diesel. Benzine-opties zijn de 208 pk sterke 2.0-liter motor in de X3 20 xDrive en de krachtige 3.0-liter zes-in-lijn in de X3 M50 xDrive, die 398 pk levert en in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u sprint.
De nieuwe X3 komt standaard met een automaat, bediend via een klein pookje op de middenconsole, die omringd is door een lichtgevende strook. Deze strook komt ook terug rond de deurgrepen en onder het infotainmentscherm. Het 'curved display', dat het digitale instrumentarium en het infotainmentsysteem combineert, draait op BMW’s nieuwe Operating System 9-software. De kofferbak heeft 20 liter meer ruimte dan voorheen, goed voor 570 liter, of 460 liter in de plug-in hybride versie.
De nieuwe X3 is beter uitgerust dan zijn voorganger. Het 'curved display' met navigatie is standaard, net als automatische klimaatregeling in drie zones, sleutelvrije instap, een automatische achterklep en een draadloze smartphone-oplader. De M50-versie heeft een M Sport-pakket met specifieke stuurinrichting en ophanging, optioneel uit te breiden met adaptieve dempers. Dit pakket kan ook op andere X3-modellen worden gemonteerd voor een sportievere look. Bestellingen zijn mogelijk vanaf het vierde kwartaal van dit jaar, wanneer ook de prijzen bekend worden gemaakt.