Mazda MX-5 verliest sterkste motor: vanaf nu alleen met 132 pk
De Mazda MX-5, geliefd om zijn sportieve rijgedrag, zal binnenkort alleen nog beschikbaar zijn met een 132 pk sterke motor. Dit betekent het einde van de krachtige 184 pk-motorvariant, mede door strengere emissienormen in de EU.
Mazda heeft aangekondigd dat de 184 pk sterke SkyActiv-G motor niet langer leverbaar zal zijn in de MX-5 vanwege de invoering van strengere Euro 6e-emissienormen. De huidige generatie van de MX-5, bekend als de ND-generatie, had twee motoropties in Nederland: een 1,5-liter motor met 132 pk en een 2,0-liter motor met 184 pk. De laatste variant voldoet echter niet aan de nieuwe stikstofuitstootlimieten en verdwijnt daarom uit het aanbod.
Vanaf september 2024 zal de Mazda MX-5 enkel nog te verkrijgen zijn met de 132 pk sterke 1.5 SkyActiv-G motor, die wel voldoet aan de nieuwe emissienormen. Deze motor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, is beschikbaar in verschillende uitvoeringen. De prijzen voor de MX-5 beginnen bij €43.290 voor de Prime-Line uitvoering van de Roadster en lopen op tot €52.390 voor de Homura uitvoering van de MX-5 RF.
Met het verdwijnen van de 2,0-liter motor verdwijnt ook de mogelijkheid om een MX-5 met automaat te bestellen. Dit betekent dat de enige optie voor liefhebbers van de MX-5 vanaf nu een handgeschakelde 1.5 motor zal zijn, die overigens geen pk-verlies heeft geleden door de aanpassingen om aan de Euro 6e-normen te voldoen.