Hyundai focust meer op hybrides door afnemende vraag naar EV's
Hyundai past zijn strategie aan vanwege de teruglopende vraag naar volledig elektrische auto's. De autofabrikant gaat het aanbod van hybride modellen flink uitbreiden om aan de veranderende marktvraag te voldoen.
Tijdens een recente investeerdersdag kondigde Hyundai aan dat het zijn assortiment aan hybride voertuigen wil verdubbelen naar veertien modellen. Deze stap is een reactie op de tegenvallende verkoopcijfers van volledig elektrische auto's, een trend die ook andere grote fabrikanten zoals Ford, Porsche en Mercedes-Benz hebben opgemerkt.
Hyundai zal zich niet alleen richten op standaard hybride auto's, maar ook op de ontwikkeling van elektrische voertuigen met een range-extender (EREV). Deze voertuigen, die een actieradius van meer dan 900 kilometer kunnen hebben, zijn vooral bedoeld voor markten zoals Noord-Amerika en China, waar de afstanden groter zijn.
Ondanks de zwakke vraag naar elektrische auto's blijft Hyundai vasthouden aan zijn ambitieuze doelstelling om tegen 2030 jaarlijks 2 miljoen EV's te verkopen. Om dit te bereiken, plant het bedrijf een investering van 121 biljoen won (ongeveer 81 miljard euro) in de productie van elektrische auto's, waterstofvoertuigen, batterijen en software.
Hoewel de verschuiving naar hybrides een strategische aanpassing is, geeft Hyundai aan dat het de productie van elektrische voertuigen geleidelijk zal opvoeren, in de verwachting dat de vraag naar EV's tegen 2030 weer zal aantrekken.