Nieuwe automerken steeds populairder onder zakelijke rijders: BYD favoriet
De acceptatie van nieuwe automerken bij zakelijke rijders neemt toe. Uit een onderzoek blijkt dat steeds meer zakelijke reizigers openstaan voor een nieuw automerk, waarbij BYD het meest populair is.
Het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO), dat jaarlijks wordt uitgevoerd, toont aan dat 32 procent van de zakelijke rijders in Nederland een auto van een nieuw merk zou overwegen. Dit is een stijging van 3 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Het onderzoek werd vorige maand gepresenteerd tijdens de AM Driving Business Awards en uitgevoerd door VMS | Insight in samenwerking met diverse vakbladen en brancheorganisaties. Voor het onderzoek leverden meer dan 2.500 zakelijke reizigers en 600 bedrijven gegevens aan.
Uit het onderzoek blijkt dat zakelijke rijders steeds meer openstaan voor nieuwkomers op de automarkt. Het aantal mensen dat resoluut een nieuw merk afwijst, is gedaald naar 31 procent, ten opzichte van 38 procent in 2023. Onder de nieuwe toetreders zijn BYD, MG en Cupra de merken die het meest in overweging worden genomen. Voor andere nieuwkomers geldt dat ze nog aan verschillende voorwaarden moeten voldoen om een stabiele positie in Europa te veroveren.
Het onderzoek laat verder zien dat BYD de populairste nieuwkomer is onder zakelijke rijders, met 48 procent van de ondervraagden die het merk overweegt. Ook merken zoals Lynk & Co (32%) en Xpeng (28%) worden vaak genoemd. Bij de keuze voor een nieuw merk hechten zakelijke rijders vooral waarde aan factoren zoals comfort, uiterlijk, luxe en milieuvriendelijkheid.
Meer informatie en conclusies uit het NZMO-onderzoek zijn beschikbaar in het volledige rapport. Automotive-abonnees kunnen dit rapport tegen een gereduceerd tarief aanschaffen.