Dacia Bigster: nieuw ruimtewonder betreedt het C-segment
Dacia heeft de Bigster gepresenteerd als zijn eerste model in het C-segment, een grotere en ruimere SUV die boven de mega populaire Duster wordt geplaatst. Met zijn robuuste ontwerp, uitgebreide motoropties en focus op ruimte biedt de Bigster net als de andere Dacia's veel waar voor zijn geld, zonder de betaalbare filosofie van Dacia uit het oog te verliezen. Deze SUV combineert moderne technologie, meer luxe en een aantal nieuwe motoropties, waaronder een geëlektrificeerde hybride aandrijflijn.
De Dacia Bigster is duidelijk groter dan zijn kleinere broer, de Duster. Met een lengte van 4,57 meter is de Bigster 23 centimeter langer en 5 centimeter hoger, wat vooral meer ruimte oplevert voor de achterpassagiers en een grotere bagageruimte. De kofferbak biedt nu 667 liter aan laadcapaciteit, wat 150 liter meer is dan de Duster. Het model biedt daarnaast de mogelijkheid om de achterbank neer te klappen, waardoor een laadvloer van 2,7 meter ontstaat.
Qua design volgt de Bigster de lijnen van de Duster, maar toch met opvallende verschillen. Zo heeft de Bigster een grotere overhang aan de achterzijde, nieuwe 19-inch wielen (optioneel) en unieke exterieurelementen. Ook binnenin onderscheidt de Bigster zich door nieuwe features zoals een 10,1-inch infotainmentscherm, een optioneel panoramisch schuifdak en meer luxe in de hogere uitvoeringen, zoals een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en draadloze telefoonlader.
De Bigster komt met vier aandrijflijnen, waaronder de nieuwe Hybrid 155, die dankzij een atmosferische viercilinder en een elektromotor efficiëntie en kracht combineert. Andere opties zijn mild-hybride varianten en een versie op lpg. De prijzen van de Bigster worden begin 2025 bekendgemaakt, maar hij zal naar verwachting iets boven de Duster worden gepositioneerd, met een startprijs rond de €35.000. Nog voor de zomer van 2025 wordt de Bigster in Nederland verwacht.