Levering Dacia Duster tijdelijk stilgelegd door probleem met ABS-kabels

Dacia heeft de levering van de nieuwe Duster tijdelijk opgeschort. Bij enkele honderden exemplaren is een probleem met de bekabeling van het ABS-systeem ontdekt. Hoewel Dacia aangeeft dat er geen veiligheidsrisico is, blijft de populaire SUV voorlopig bij de dealers staan.
Technisch probleem bij derde generatie Duster
De derde generatie van de Dacia Duster, gelanceerd in 2024, kampt met een technisch probleem. Volgens zowel de Nederlandse als Belgische importeur is er een fout gevonden in de bekabeling van het ABS-systeem, dat voorkomt dat wielen blokkeren bij krachtig remmen. Hoewel Dacia benadrukt dat het euvel geen direct gevaar oplevert, is de levering van nieuwe Dusters uit voorzorg gestaakt.
Enkele honderden auto’s getroffen
In Nederland gaat het om enkele honderden auto’s die door het probleem zijn getroffen. “We streven ernaar om perfecte auto’s af te leveren,” verklaart Karl Schuybroek, woordvoerder van Dacia België. “Klanten een auto geven die later terug naar de garage moet, past niet in onze filosofie.” De fabrikant laat weten dat het probleem een leverancierskwestie betreft, aangezien Dacia het ABS-systeem niet zelf produceert. Grote toeleveranciers zoals Bosch en Continental zijn doorgaans verantwoordelijk voor deze onderdelen.
Onderzoek naar oplossing gestart
Dacia is inmiddels begonnen met het onderzoek naar de oorzaak en oplossing van het probleem, samen met de betrokken toeleverancier. Het merk verwacht binnen een week meer duidelijkheid te kunnen geven over het vervolg. Voor Duster-modellen die vanaf nu worden besteld, verwacht Dacia geen vertraging. Klanten die hun auto al hebben besteld, worden door hun dealer op de hoogte gehouden van de situatie.
Impact op Nederlandse markt
De Duster is een belangrijk model voor Dacia. In 2024 verkocht het merk in Nederland 7.374 nieuwe auto’s, meer dan merken als Honda, Jeep en Lexus samen. De Duster was met 1.765 verkochte exemplaren de derde bestverkopende Dacia, na de Sandero en Jogger. Hoewel de levering tijdelijk stilligt, hoopt Dacia snel tot een oplossing te komen om de populaire SUV weer uit te kunnen leveren.
Communicatie en verwachtingen
Volgens mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zijn dergelijke problemen niet ongebruikelijk: “Moderne auto’s, zelfs een Dacia, bestaan uit tienduizenden onderdelen. Een fout kan altijd doorslippen. Hoe een fabrikant dit oplost en communiceert, is vaak belangrijker dan het probleem zelf.” De kans op compensatie voor klanten is volgens hem klein, omdat autofabrikanten zelden een harde leverdatum garanderen. Toch adviseert hij gedupeerden om contact op te nemen met hun dealer om hun situatie te bespreken.
Dacia blijft klanten voorlopig informeren via de dealers en belooft volgende week met een update te komen over de voortgang.