Europese organisaties luiden alarm: Tesla Cybertruck vormt gevaar op Europese wegen
De Tesla Cybertruck, onlangs goedgekeurd voor de openbare weg in Tsjechië, heeft veel controverse veroorzaakt in Europa. Hoewel het voertuig is aangepast om te voldoen aan de lokale regelgeving, blijven Europese organisaties zich zorgen maken over de veiligheid. In een open brief pleiten ze voor het verwijderen van reeds goedgekeurde Cybertrucks uit het Europese verkeer vanwege de risico’s voor weggebruikers.
De Tesla Cybertruck werd in juli 2024 in Tsjechië toegelaten op de openbare weg na een aantal aanpassingen. Zo zijn scherpe randen aan de voor- en achterkant bedekt met rubberen strips, en zijn de achterlichten vervangen om aan Europese richtlijnen te voldoen. De goedkeuring betrof een individuele registratie in Tsjechië, waardoor de auto niet automatisch is goedgekeurd voor gebruik in de gehele Europese Unie. Desondanks is de Cybertruck al in andere EU-lidstaten gesignaleerd, waaronder Slowakije.
Hoewel de aanpassingen de toelating in Tsjechië mogelijk maakten, luiden verschillende Europese organisaties de alarmbel. In een open brief van onder andere de European Transport Safety Council en de European Cyclists' Federation wordt benadrukt dat de Cybertruck, ondanks de aanpassingen, nog steeds te groot en gevaarlijk is voor gebruik op Europese wegen. De organisaties wijzen erop dat de rubberen strips, bedoeld om de scherpe randen te bedekken, "ongelooflijk dun" zijn en onvoldoende bescherming bieden aan voetgangers en fietsers.
Een andere grote zorg is het gewicht van de Cybertruck. Hoewel de truck in lege toestand voldoet aan de 3.500 kilo-limiet voor lichte bedrijfsvoertuigen, overschrijdt hij deze grens zodra er passagiers of lading worden vervoerd. Dit zou in feite betekenen dat bestuurders in de EU een vrachtwagenrijbewijs nodig hebben en dat de voertuigen beperkt zouden moeten worden tot een snelheid van 90 km/u.
Naast deze zorgen over veiligheid is er nog een ander aspect dat de aandacht trekt. De Europese veiligheidsinstantie EuroNCAP heeft de Cybertruck nog niet kunnen testen, maar experts vrezen dat de truck slecht zal scoren op het gebied van voetgangersveiligheid. Dit vergroot de druk op Europese autoriteiten om de toelating van de Cybertruck opnieuw te evalueren.
Europese organisaties roepen nu op om de Cybertrucks die al geregistreerd zijn in de EU uit het verkeer te halen, en waarschuwen voor de potentiële risico’s die deze voertuigen vormen. De discussie over de toelating van de Cybertruck in Europa is nog lang niet voorbij en zet de vraag op scherp: hoe veilig is dit imposante voertuig op de smalle Europese wegen?