Hyundai krijgt miljoenenboete voor sjoemeldiesels goedgekeurd in Nederland en Zweden
Hyundai Motor Group heeft in Duitsland een boete van 58,5 miljoen euro gekregen vanwege dieselauto's die met sjoemelsoftware zijn uitgerust. Deze voertuigen, die meer uitstoot produceren dan is toegestaan, werden goedgekeurd in Nederland en Zweden. Dit kwam aan het licht na een grootschalig onderzoek door Duitse en Luxemburgse autoriteiten, maar de betrokken toezichthouders, zoals de Nederlandse RDW en Zweedse STA, zijn hierover niet tijdig geïnformeerd.
Het Duitse Openbaar Ministerie in Frankfurt legde de boete in april 2024 op, nadat in 2022 bij een inval bleek dat bij 90.000 dieselauto’s van vijf dochterbedrijven van Hyundai Motor Group sjoemelsoftware was aangetroffen. Hoewel geen directe fraude werd vastgesteld, concludeerde het OM dat Hyundai door nalatigheid heeft bijgedragen aan luchtverontreiniging. Het gebruik van deze software zorgde ervoor dat de auto's in testomstandigheden aan de emissienormen voldeden, terwijl ze op de weg veel meer uitstootten.
De sjoemeldiesels waren in Nederland en Zweden goedgekeurd voor gebruik, zonder dat de RDW of de STA daarvan op de hoogte was gebracht. Dit schept onzekerheid over hoeveel van deze vervuilende voertuigen er nog in Europa rondrijden. De RDW heeft aangegeven dat zij tot op heden niet is geïnformeerd en dat het afwachten is wanneer de Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) deze informatie zal delen.
De boete is door Hyundai inmiddels betaald, maar het incident onderstreept de complexiteit van toezicht op Europese emissienormen. Het kan nog lang duren voordat alle betrokken voertuigen worden geïdentificeerd en eventueel worden teruggeroepen. In de tussentijd blijven de auto’s met te hoge uitstoot op de Europese wegen rijden, zonder dat daar effectief tegen kan worden opgetreden.