Mazda blijft vernieuwen met nieuwe benzinemotor en elektrische coupé
Terwijl veel autofabrikanten de focus leggen op elektrisch rijden, blijft Mazda trouw aan verbrandingsmotoren. Het merk werkt niet alleen aan een gloednieuwe benzinemotor, maar hint ook naar de productie van een innovatieve elektrische coupé met rotatiemotor.
Mazda gaat tegen de stroom in en ontwikkelt een nieuwe verbrandingsmotor, de Skyactiv-Z, als opvolger van de huidige Skyactiv-G en Skyactiv-X motoren. Deze motor zal gebruikmaken van de geavanceerde "Lambda One Combustion Method", een techniek die zorgt voor een efficiëntere verbranding, waarbij afvalstoffen tot een minimum worden beperkt. Het doel is om een motor te ontwikkelen die zowel krachtige prestaties levert als aan de Euro 7-emissienormen voldoet. Vanaf 2027 zal de Skyactiv-Z motor worden gebruikt in diverse Mazda-modellen, mogelijk inclusief de populaire MX-5.
Tegelijkertijd kijkt Mazda naar de toekomst van elektrisch rijden met de Iconic SP, een elektrisch aangedreven conceptcoupé die eind 2023 werd gepresenteerd. Dit model combineert een elektrische aandrijflijn van 370 pk met een unieke tweeschijfs rotatiemotor als range-extender, die de batterij onderweg bijlaadt. Mazda ziet deze rotatiemotor als een veelzijdige toevoeging, die ook geschikt is voor meerdere brandstoftypes, en past deze techniek al toe in de MX-30 R-EV. De Iconic SP is ontworpen met het oog op serieproductie, volgens Mazda's designmanager Masashi Nakayama.
De Iconic SP en Skyactiv-Z benadrukken Mazda’s streven om duurzame technologie te combineren met rijplezier. Met deze ontwikkelingen toont Mazda dat het merk zowel elektrisch rijden als verbrandingsmotoren blijft verkennen om veelzijdige en toekomstbestendige modellen op de markt te brengen.