Hyundai houdt vast aan fysieke knoppen in de auto
Hyundai heeft voor haar nieuwste modellen gekozen om fysieke knoppen en draaiknoppen te behouden, ondanks de opkomst van volledig touchscreen-interieurs. Uit feedback blijkt dat dit besluit bijdraagt aan een aangenamere rijervaring voor hun klanten.
Hyundai's nieuwste modellen, zoals de 2024 Santa Fe, staan bekend om hun stijlvol ingerichte interieurs, voorzien van kwalitatief hoogwaardige materialen en technologische snufjes. Denk bijvoorbeeld aan duale draadloze telefoonopladers en zelfs een UV-ladingsbak om telefoons en sleutels te ontsmetten. Maar waar sommige merken vol inzetten op touchscreens, kiest Hyundai bewust voor fysieke knoppen en schakelaars voor functies zoals klimaatbeheersing.
Deze keuze komt voort uit uitgebreid onderzoek onder Amerikaanse klanten. In tegenstelling tot Tesla’s minimalistische touchscreen-bediening blijkt uit focusgroepen dat Hyundai-gebruikers fysieke knoppen makkelijker en prettiger vinden. Dit bevestigde Hyundai Vice President Ha Hak-soo: “We ontdekten dat mensen geïrriteerd en gefrustreerd raken wanneer ze snel iets willen instellen, maar worden gehinderd door touchscreen-bediening.”
Touchscreens vereisen vaak dat bestuurders door meerdere submenu’s bladeren, wat extra aandacht van de bestuurder vraagt en daardoor misschien een beetje afleidend kan werken. Fysieke knoppen, daarentegen, zijn directer en intuïtiever. Aston Martin gebruikt zelfs een interne maatstaf, de zogenoemde “piss-off factor”, om te bepalen welke bedieningen het meest klantvriendelijk zijn. Als een bedieningselement frustratie veroorzaakt, wordt het opnieuw ontworpen of vervangen. Aston Martin’s ontwerpdirecteur Miles Nurnberger legde uit dat belangrijke functies zoals volume en temperatuur eenvoudig en snel toegankelijk moeten zijn: “Wanneer je een scherm moet openen om de temperatuur aan te passen, verlies je de klant én de rijervaring.”
Hoewel touchscreens onmisbaar zijn geworden in moderne auto-interieurs, erkent Hyundai dat er een grens is. “Onze focusgroepen maakten duidelijk dat het cruciaal is om direct toegang te hebben tot belangrijke functies, zonder dat men door schermen moet navigeren,” aldus Ha Hak-soo. Terwijl Tesla een trendsetter was met zijn allesomvattende touchscreens, laat Hyundai zien dat functionaliteit minstens zo belangrijk is voor een prettige rijervaring.