Komt er een nieuwe Mazda6 sedan met zes cilinders en achterwielaandrijving?
Mazda sluit de deur voor een achterwielaangedreven Mazda6 met zes cilinders nog niet volledig, al blijft de kans klein. Het Japanse merk laat weten dat een comeback van de geliefde sedan afhankelijk is van een toename in vraag naar sedans.
Mazda stopte eerder dit jaar met de Mazda6 in Japan, waarbij werd aangegeven dat grote SUV’s met zes-in-lijn motoren als indirecte opvolgers fungeren. Toch lijkt de deur voor een nieuwe generatie Mazda6 nog op een klein kiertje te staan. Kohei Shibata, programmamanager van Mazda's Large Product Group, vertelt namelijk aan het Australische Drive Magazine dat de lancering van een achterwielaangedreven sedan mogelijk wordt overwogen, mits de populariteit van sedans weer toeneemt.
“Persoonlijk zou een FR [front-engined, rear-wheel drive] sedan voor iedereen een mooie droom zijn,” aldus Shibata. Hij merkt echter op dat de markt momenteel vooral in het teken staat van SUV’s. Toch bewijzen sedans als de Toyota Corolla en Camry dat er nog steeds vraag is, mits het product juist is gepositioneerd. Aan de andere kant heeft het Kia Stinger-project aangetoond dat een niche-sedan met achterwielaandrijving en zes cilinders commercieel risicovol kan zijn.
Het huidige Large Product-portfolio van Mazda richt zich op de SUV’s CX-60, CX-70, CX-80 en CX-90, zonder plannen voor sedans of sportcoupés. Dit betekent dat Mazda zich voor de nabije toekomst zal concentreren op SUV's, ten koste van traditionele carrosserievarianten zoals sedans.
Vooralsnog blijft het bij concepten en geruchten. Mazda lanceert binnenkort wel een sedan in het segment van de Mazda6, maar deze wordt alleen in China uitgebracht en is gebaseerd op de Changan Shenlan SL03, dankzij de joint venture Changan Mazda. Dit model, de EZ-6, is daardoor geen volledig eigen Mazda-product en zal hoogstwaarschijnlijk niet buiten de Chinese markt beschikbaar zijn.